Firmy w niedozwolony sposób ustalali ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny oferowane konsumentom przez sprzedawców detalicznych.

- Niestety nasza nowa kochana ojczyzna (UE) zakazuje ustalania cen i z prawnego punktu widzenia oczywiście nie można pisać takich maili. (Ale mam nadzieję, że w tym wypadku żadna instytucja się nie przyczepi i nie zapłacimy ogromnej kary, co teoretycznie byłoby możliwe)... – takiego e-maila wysłał członek zarządu jednej z firm.

Dwa postępowania antymonopolowe zostały wszczęte w grudniu 2012 r. przez Prezes UOKiK. W dwóch postępowaniach przeciwko przedsiębiorcom zajmującym się sprzedażą hurtową i detaliczną zegarków - PHU Jubiler i Anyro&Co. Postępowania wykazały, że obie spółki ustalały ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków.

PHU Jubiler i Anyro&Co należą do jednej grupy kapitałowej. PHU Jubiler jest dystrybutorem hurtowym m.in. zegarków marek: Hugo Boss i Tommy Hilfiger, natomiast Anyro&Co dystrybuuje hurtowo m.in. zegarki: Citizen, Fossil, Adidas i Emporio Armani. Postępowania prowadzone przez UOKiK przeciwko tym przedsiębiorcom wykazały, że obaj ustalali ze swoimi partnerami handlowymi detaliczne ceny minimalne poprzez wyznaczenie maksymalnego rabatu, który przedsiębiorcy ci mogli stosować np. na stronach sklepów internetowych. Kontrahentom, którzy nie zastosowali się do zalecenia, grożono pogorszeniem warunków współpracy, m.in. obniżeniem marży i nałożeniem obowiązku płatności gotówką za otrzymany towar. PHU Jubiler stosował zakwestionowaną praktykę od listopada 2010 r., a Anyro&Co – co najmniej od lipca 2009 r. Obaj przedsiębiorcy prowadzili regularny monitoring cen stosowanych przez kontrahentów i reagowali na każde odstępstwa od ustalonych zasad.

Za zawarcie nielegalnego porozumienia o ustalaniu cen Prezes UOKiK nałożyła na PHU Jubiler karę w wysokości 819,5 tys. zł, a na Anyro&Co – 331,8 tys. zł. Decyzje nie są ostateczne, obie spółki mogą odwołać się do sądu.