Bruksela zaakceptowała 20 programów promujących żywność

Potwierdziły się informacje „Rz”: Komisja Europejska zatwierdziła dwa programy promocyjne z Polski. W sumie dofinansuje 20 kampanii zgłoszonych przez kraje członkowskie.

Publikacja: 29.04.2014 16:54

Ponad 5 mln euro kosztować będzie promocja polskich jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabski

Ponad 5 mln euro kosztować będzie promocja polskich jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

O tym, że Bruksela da zielone światło kolejnym kampaniom promocyjnym  z Polski napisaliśmy na początku kwietnia. Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka będą mogły poinformować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji. Wartość ich programu przekroczy 2 mln euro (według aktualnego kursu to ok. 8,4 mln zł).

Natomiast ponad 5 mln euro (niemal 21 mln zł) kosztować będzie promocja jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Program ten przygotowały Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa" oraz Związek Sadowników RP.

Wczoraj oficjalnie potwierdziła to Komisja Europejska. W sumie w ostatniej turze zatwierdziła 20 programów służących propagowaniu produktów rolnych w Unii Europejskiej i poza jej obszarem.  Trafiło do niej 30 projektów kampanii.

Całkowity budżet uznanych programów wynosi 46,5 mln euro. UE wyłoży połowę tej kwoty. W 30 proc. programy będą sfinansowane z budżetów krajowych. Producenci będą musieli dołożyć 20 proc.

Wybrane programy obejmują szeroką paletę kategorii produktów, poczynając od produktów wysokiej jakości (opatrzonych znakami CHNP, CHOG i GTS), poprzez produkty organiczne, świeże owoce i warzywa, aż po wina, mleko i jego przetwory, kwiaty, przetwory owocowe i warzywne, przetworzone produkty zbożowe i ryżowe, kwestie etykietowania jaj oraz połączenia różnych kategorii produktów – podała Komisja Europejska we wtorek. Programy obejmują Amerykę Północną, Rosję, Chiny, Środkowy Wschód, Azję Południowo-Wschodnią, Indie, Amerykę Łacińską, Norwegię, Azerbejdżan, Białoruś i Turcję.

Całkowity roczny budżet na działania tego typu sięga obecnie 60 mln euro. Zgodnie z niedawno osiągniętym porozumieniem politycznym w sprawie nowych zasad promocji nakłady te mają wzrosnąć do 200 mln EUR do 2020 r. Nowe reguły wejdą wszakże w życie w roku 2016.

Nie licząc dwóch ostatnich programów, Bruksela dała pieniądze na 23 polskie kampanie. Są warte w sumie 70,5 mln euro, czyli prawie 295 mln zł.

Ostatni termin złożenia wniosków do Agencji Rynku Rolnego minął 15 kwietnia 2014 r.

O tym, że Bruksela da zielone światło kolejnym kampaniom promocyjnym  z Polski napisaliśmy na początku kwietnia. Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka będą mogły poinformować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji. Wartość ich programu przekroczy 2 mln euro (według aktualnego kursu to ok. 8,4 mln zł).

Natomiast ponad 5 mln euro (niemal 21 mln zł) kosztować będzie promocja jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Program ten przygotowały Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa" oraz Związek Sadowników RP.

Biznes
Człowiek ze złotym klozetem, czyli korupcja w rosyjskiej drogówce
Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Biznes
Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?
Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem