Dwie firmy chcą zbudować płytę lotniska w Szymanach

Dwie firmy: Mostostal z Krakowa i Kral z Łodzi chcą zbudować płytę lotniska regionalnego w Szymanach koło Szczytna (warmińsko-mazurskie). Realizująca inwestycję spółka samorządowa Warmia i Mazury otworzyła właśnie oferty - podał prezes spółki Leszek Krawczyk.

Publikacja: 11.05.2014 10:19

PAP

Teraz komisja konkursowa będzie oceniać oferty firm pod względem merytorycznym i analizować ich propozycje finansowe. Decyzja w sprawie wyboru wykonawcy płyty lotniska zapadnie w ciągu kilku dni - poinformował prezes Krawczyk.

Przetarg dotyczy tak zwanego pola wzlotów. Chodzi o pas startowy lotniska, drogi kołowania, płytę postojową dla samolotów a także wyposażenie techniczne pozwalające na bezpieczne starty i lądowania maszyn czyli system oświetlenia oraz ILS czyli system naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jak podał Krawczyk w najbliższych dniach rozstrzygnięty zostanie także przetarg na budowę strażnicy straży pożarnej i adaptację innych budynków stojących na lotnisku w Szymanach.

Spółka samorządu województwa rozpisała również drugi z kolei przetarg na budowę terminalu pasażerskiego. Pierwszy konkurs, w którym wygrała Skanska, zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej, odrzucone w przetargu konsorcjum Porr Polska. Skanska chciała zbudować terminal za 60 mln zł a Porr Polska z 69 mln zł. W skardze do KIO Porr Polska zakwestionowało możliwości wykonania tej inwestycji przez zwycięzcę Skanską jak i Elektrobudowę, które także odpadło w rywalizacji. KIO uwzględniło skargę i nakazało inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie z tej oceny Skanską i Elektrobudowę.

Spółka Warmia i Mazury zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, ponieważ cena zaproponowana przez Porr Polska była - według spółki - za wysoka.

Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 200 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc.

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Teraz komisja konkursowa będzie oceniać oferty firm pod względem merytorycznym i analizować ich propozycje finansowe. Decyzja w sprawie wyboru wykonawcy płyty lotniska zapadnie w ciągu kilku dni - poinformował prezes Krawczyk.

Przetarg dotyczy tak zwanego pola wzlotów. Chodzi o pas startowy lotniska, drogi kołowania, płytę postojową dla samolotów a także wyposażenie techniczne pozwalające na bezpieczne starty i lądowania maszyn czyli system oświetlenia oraz ILS czyli system naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca