Dwie firmy chcą zbudować płytę lotniska w Szymanach

Dwie firmy: Mostostal z Krakowa i Kral z Łodzi chcą zbudować płytę lotniska regionalnego w Szymanach koło Szczytna (warmińsko-mazurskie). Realizująca inwestycję spółka samorządowa Warmia i Mazury otworzyła właśnie oferty - podał prezes spółki Leszek Krawczyk.

Publikacja: 11.05.2014 10:19

Teraz komisja konkursowa będzie oceniać oferty firm pod względem merytorycznym i analizować ich propozycje finansowe. Decyzja w sprawie wyboru wykonawcy płyty lotniska zapadnie w ciągu kilku dni - poinformował prezes Krawczyk.

Przetarg dotyczy tak zwanego pola wzlotów. Chodzi o pas startowy lotniska, drogi kołowania, płytę postojową dla samolotów a także wyposażenie techniczne pozwalające na bezpieczne starty i lądowania maszyn czyli system oświetlenia oraz ILS czyli system naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jak podał Krawczyk w najbliższych dniach rozstrzygnięty zostanie także przetarg na budowę strażnicy straży pożarnej i adaptację innych budynków stojących na lotnisku w Szymanach.

Spółka samorządu województwa rozpisała również drugi z kolei przetarg na budowę terminalu pasażerskiego. Pierwszy konkurs, w którym wygrała Skanska, zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej, odrzucone w przetargu konsorcjum Porr Polska. Skanska chciała zbudować terminal za 60 mln zł a Porr Polska z 69 mln zł. W skardze do KIO Porr Polska zakwestionowało możliwości wykonania tej inwestycji przez zwycięzcę Skanską jak i Elektrobudowę, które także odpadło w rywalizacji. KIO uwzględniło skargę i nakazało inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie z tej oceny Skanską i Elektrobudowę.

Spółka Warmia i Mazury zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, ponieważ cena zaproponowana przez Porr Polska była - według spółki - za wysoka.

Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 200 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc.

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne