Jest więcej szybkich dróg, ale drogowcy już zwalniają tempo

Mamy dziś 1,5 tys. km autostrad i 1,3 tys. km dróg ekspresowych. ?W tym roku ich sieć wydłuży się o kolejne 340 km, ale w przyszłym już zaledwie o 72 km.

Publikacja: 15.05.2014 02:21

Jest więcej szybkich dróg, ale drogowcy już zwalniają tempo

Foto: Bloomberg

Drogowcy otwierają dziś 42-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim, pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem. Natomiast w przyszłym tygodniu pierwsze samochody mają przejechać ukończonym z blisko 4,5-letnim poślizgiem mostem w Mszanie na autostradzie A1. Po uruchomieniu przed dwoma tygodniami 19-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy Włocławkiem a Kowalem to kolejne strategiczne kawałki poszatkowanej drogowej sieci, długo wyczekiwane przez kierowców.

Mniej niż w kryzysie

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od stycznia oddano do ruchu 81 km autostrad i ekspresówek. W rezultacie mamy obecnie 2,8 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym 1503 km autostrad i 1303 km dróg ekspresowych. Te ostatnie jeszcze w tym roku mają się wydłużyć o kolejne 265 km. Będą to głównie odcinki S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem. Ale za rok tempo uruchamiania nowych tras zdecydowanie spadnie. Według obecnych planów w 2015 roku ich sieć urośnie o zaledwie 72 km.

– To nie oznacza spadku tempa prac – zastrzega Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Mamy obecnie dużo przetargów, w przyszłym roku będzie wiele odcinków w budowie. Ale otwarć będzie mniej – przyznaje. Jednak przyszły rok w porównaniu z poprzednimi latami prezentuje się wyjątkowo marnie. Nawet w najsłabszych od początku kryzysu latach – 2009 i 2010 – oddano do ruchu odpowiednio 154 i 161 km. W roku ubiegłym było to 367 km, w obecnym ma być prawie 340 km.

Na unijnej klamce

Według ekspertów trwające od 2012 roku spowolnienie prac to efekt wygaszania starej perspektywy unijnej. Nowych dróg zacznie szybciej przybywać dopiero za dwa–trzy lata. Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w takim okresie jak teraz inwestycje powinny być finansowane w większym stopniu środkami krajowymi. Tych jednak brakuje. – Realizujemy niebezpieczny model wiszenia na klamce Unii Europejskiej – stwierdza Furgalski.

Uruchamiany dziś odcinek S3 wydłuża lubuski fragment trasy do 184 km. To strategiczna ekspresówka na zachodzie kraju: stanowi część międzynarodowej drogi E65 biegnącej w transeuropejskim korytarzu transportowym. Zapewnia najkrótsze połączenie z kierunku południowej Skandynawii do północnych Czech i Pragi. Wybudowany fragment biegnie nowym śladem z południa na północ, w pobliżu istniejącej drogi krajowej DK3. W ramach inwestycji powstała obwodnica Skwierzyny, którą teraz będą mogli omijać kierowcy jadący zarówno drogą nr 3 relacji Gorzów–Zielona Góra, jak i udający się do lub z Poznania drogą nr 24. Kosztujący blisko 800 mln zł odcinek skróci czas przejazdu o pół godziny. Dzięki niemu będzie można teraz przejechać szybką trasą od Szczecina aż do autostrady A2.

Bliżej do Czech

Najprawdopodobniej pod koniec przyszłego tygodnia zostanie wreszcie otwarty most w Mszanie na autostradzie A1. Gigantyczna konstrukcja z czterema przęsłami i trzema pylonami przerzucona nad niewielką rzeczką miała być architektonicznym cackiem, ale skala przedsięwzięcia przerosła austriackiego wykonawcę – firmę Alpine Bau. Inwestycję musiała dokończyć firma Intercor z Zawiercia. Po oddaniu mostu i całego 7,5-kilometrowego odcinka autostradą będzie można przejechać od granicy do Pyrzowic.

Potem jednak nastąpi przerwa: na odcinki do Częstochowy dopiero ruszyły przetargi, a ich budowa potrwa do 33 miesięcy. O fragmencie trasy od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego niewiele wiadomo, natomiast przetargi na 40-kilometrowy odcinek Tuszyn–Stryków mają być rozstrzygnięte pod ?koniec wakacji.

Kolejne etapy budowy drogi S3

Reszta ekspresówki dopiero w przetargach

Na kolejne odcinki S3 trzeba będzie poczekać. Dopiero w lipcu rozpocznie się budowa 12 kilometrów drugiej jezdni na obwodnicy Gorzowa, a podobne przedsięwzięcie na obwodnicy Międzyrzecza realizowane będzie dopiero w przyszłym roku. Podobnie będzie z 40-kilometrową drugą jezdnią na odcinku Sulechów – Nowa Sól. Natomiast S3 w województwie dolnośląskim pozostaje na razie na papierze. Odcinek od Nowej Soli do Legnicy, liczący 82 kilometry, znajduje się dopiero na etapie przetargu. Podpisanie umów z wykonawcami zaplanowano na przełom sierpnia i września, a rozpoczęcie robót na czwarty kwartał obecnego roku. Ten fragment trasy ma być gotowy przed połową 2018 roku. Budowa kolejnego, prawie 32-kilometrowego kawałka od Legnicy do Bolkowa przewidziana jest na lata 2016–2019. Niewiadomą pozostaje natomiast odcinek od Bolkowa do Lubawki.

Drogowcy otwierają dziś 42-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim, pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem. Natomiast w przyszłym tygodniu pierwsze samochody mają przejechać ukończonym z blisko 4,5-letnim poślizgiem mostem w Mszanie na autostradzie A1. Po uruchomieniu przed dwoma tygodniami 19-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy Włocławkiem a Kowalem to kolejne strategiczne kawałki poszatkowanej drogowej sieci, długo wyczekiwane przez kierowców.

Mniej niż w kryzysie

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca