Reklama

Nowe pasy lotnisk w Londynie

Spółki Heathrow Airport, Heathrow Hub i konkurencyjna Gatwick przedstawiły zmienione plany budowy nowych pasów mających zwiększyć przepustowość lotnisk w Londynie

Publikacja: 15.05.2014 12:34

Nowe pasy lotnisk w Londynie

Foto: Bloomberg

Heathrow Airport twierdzi, że trzeci pas byłby oddany do 2025 r. o rok wcześniej według planu z lipca, podobnie jak na Gatwick. Jego budowa kosztowałaby 16,8 mld funtów (28,34 mld dolarów), włącznie z 1,2 mld funtów za budowę sieci dróg i połączeń kolejowych, do zapłacenia przez rząd. Inwestycja zostałaby sfinansowania z emisji papierów dłużnych i kupna akcji przez inwestorów.

Lotnisko Gatwick, konkurujące z tym pierwszym, poinformowało w marcu, że może oddać do użytku nowy pas do 2025 r., a jego koszt oceniło na 7,8 mld funtów, bez dodatkowych koszów dla rządu.

Spółka Heathrow Hub, kierowana przez doradcę Marka Bostocka i dawnego pilota Concorde, Williama Lowe przedstawiła z kolei plan wydłużenia jednego z istniejących pasów na Heathrow za 12 mld funtów. Inwestycja z prywatnych środków byłaby gotowa do 2023 r.

Gatwick twierdzi, że jego propozycja da korzyści dla gospodarki ok. 80 mld funtów, bo nowy pas zwiększy konkurencję i przyczyni się do obniżenia stawek. Heathrow wyliczył korzyści dla gospodarki kraju na 100 mld funtów, a Heathrow Hub wymienił sumę 45 mld.

Brytyjska komisja lotnicza ma wydać do lata 2015 po wyborach powszechnych ostateczną rekomendację gdzie i jak zwiększać przepustowość lotnisk w Londynie. Politycy i ludzie biznesu twierdzą, że południowo-wschodnia Anglia potrzebuje nowego pasa, aby utrzymać konkurencyjność gospodarki kraju, ale budowa pasów nie jest popularna wśród okolicznych mieszkańców i decyzję odraczano kilka razy.

Reklama
Reklama

Duże emocje wokół rozbudowy Heathrow pojawiły się w czasie ostatnich wyborów w 2010 r. z powodu bliskości miasta, z problemów bezpieczeństwa i skażenia środowiska. Wtedy odstąpiono od rozbudowy, ale w grudniu zaakceptowano dwie propozycje, co oznaczało całkowitą zmianę stanowiska.

Komisja ogłosiła, że jest nadal aktualna możliwość budowy nowego lotniska na wyspie Grain w ujściu Tamizy, na wschód od Londynu. Komisja podejmie tego lata decyzję, czy będzie rozpatrywać tę opcję.

Heathrow Airport twierdzi, że trzeci pas byłby oddany do 2025 r. o rok wcześniej według planu z lipca, podobnie jak na Gatwick. Jego budowa kosztowałaby 16,8 mld funtów (28,34 mld dolarów), włącznie z 1,2 mld funtów za budowę sieci dróg i połączeń kolejowych, do zapłacenia przez rząd. Inwestycja zostałaby sfinansowania z emisji papierów dłużnych i kupna akcji przez inwestorów.

Lotnisko Gatwick, konkurujące z tym pierwszym, poinformowało w marcu, że może oddać do użytku nowy pas do 2025 r., a jego koszt oceniło na 7,8 mld funtów, bez dodatkowych koszów dla rządu.

Reklama
Biznes
Wakacje w erze Donalda Trumpa: linie kasują loty do USA
Biznes
Rosyjskie drony uderzyły w fabrykę polskiej firmy. Są ranni
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama