Nowe pasy lotnisk w Londynie

Spółki Heathrow Airport, Heathrow Hub i konkurencyjna Gatwick przedstawiły zmienione plany budowy nowych pasów mających zwiększyć przepustowość lotnisk w Londynie

Publikacja: 15.05.2014 12:34

Nowe pasy lotnisk w Londynie

Foto: Bloomberg

Heathrow Airport twierdzi, że trzeci pas byłby oddany do 2025 r. o rok wcześniej według planu z lipca, podobnie jak na Gatwick. Jego budowa kosztowałaby 16,8 mld funtów (28,34 mld dolarów), włącznie z 1,2 mld funtów za budowę sieci dróg i połączeń kolejowych, do zapłacenia przez rząd. Inwestycja zostałaby sfinansowania z emisji papierów dłużnych i kupna akcji przez inwestorów.

Lotnisko Gatwick, konkurujące z tym pierwszym, poinformowało w marcu, że może oddać do użytku nowy pas do 2025 r., a jego koszt oceniło na 7,8 mld funtów, bez dodatkowych koszów dla rządu.

Spółka Heathrow Hub, kierowana przez doradcę Marka Bostocka i dawnego pilota Concorde, Williama Lowe przedstawiła z kolei plan wydłużenia jednego z istniejących pasów na Heathrow za 12 mld funtów. Inwestycja z prywatnych środków byłaby gotowa do 2023 r.

Gatwick twierdzi, że jego propozycja da korzyści dla gospodarki ok. 80 mld funtów, bo nowy pas zwiększy konkurencję i przyczyni się do obniżenia stawek. Heathrow wyliczył korzyści dla gospodarki kraju na 100 mld funtów, a Heathrow Hub wymienił sumę 45 mld.

Brytyjska komisja lotnicza ma wydać do lata 2015 po wyborach powszechnych ostateczną rekomendację gdzie i jak zwiększać przepustowość lotnisk w Londynie. Politycy i ludzie biznesu twierdzą, że południowo-wschodnia Anglia potrzebuje nowego pasa, aby utrzymać konkurencyjność gospodarki kraju, ale budowa pasów nie jest popularna wśród okolicznych mieszkańców i decyzję odraczano kilka razy.

Duże emocje wokół rozbudowy Heathrow pojawiły się w czasie ostatnich wyborów w 2010 r. z powodu bliskości miasta, z problemów bezpieczeństwa i skażenia środowiska. Wtedy odstąpiono od rozbudowy, ale w grudniu zaakceptowano dwie propozycje, co oznaczało całkowitą zmianę stanowiska.

Komisja ogłosiła, że jest nadal aktualna możliwość budowy nowego lotniska na wyspie Grain w ujściu Tamizy, na wschód od Londynu. Komisja podejmie tego lata decyzję, czy będzie rozpatrywać tę opcję.

Heathrow Airport twierdzi, że trzeci pas byłby oddany do 2025 r. o rok wcześniej według planu z lipca, podobnie jak na Gatwick. Jego budowa kosztowałaby 16,8 mld funtów (28,34 mld dolarów), włącznie z 1,2 mld funtów za budowę sieci dróg i połączeń kolejowych, do zapłacenia przez rząd. Inwestycja zostałaby sfinansowania z emisji papierów dłużnych i kupna akcji przez inwestorów.

Lotnisko Gatwick, konkurujące z tym pierwszym, poinformowało w marcu, że może oddać do użytku nowy pas do 2025 r., a jego koszt oceniło na 7,8 mld funtów, bez dodatkowych koszów dla rządu.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej