Proponowane zamiany będą dotyczyć ust. 1 art. 13 z indeksem 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w którym znajduje się zapis mówiący, że reklama i promocja napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, jest obecnie zabroniona na obszarze kraju.

Wprowadzenie zmian ma pomóc w zagospodarowaniu dużej produkcji jabłek i ustabilizować popyt na te owoce po tym, jak od 1 sierpnia 2014 r. embargo na ich eksport wprowadziła Rosja. Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sezonie 2013/2014 Polska wyprodukowała ponad 3 mln ton jabłek. Szacuje się, że rynek cydru w ciągu następnych 5 lat osiągnie wartość 2,5 proc. wartości rynku piwa. Dynamiczny rozwój produkcji cydru w Polsce był możliwy m.in. dzięki obniżeniu stawki akcyzowej na ten napój – informuje MG.

Z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą zmiany ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wystąpiła już także grupa senatorów PO. Projekt ustawy marszałek Senatu Bogdan Borusewicz skierował 7 sierpnia br. do rozpatrzenia w I czytaniu do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Senatorowie proponują, aby cydr można była reklamować na takich samych zasadach jak piwo. Celem jest zwiększenie spożycia cydru.

Przeciwne liberalizacji przepisów o reklamie alkoholu jest Ministerstwo Zdrowia. W oświadczeniu przesłanym „Rz" przez jego biuro prasowe.

- Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia ekspozycji polskiego społeczeństwa na reklamę alkoholu jest wyjątkowo szkodliwe z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego – czytamy w dokumencie.