PKP?Cargo chce kupić lokomotywy za 200 mln zł

Prze­woź­nik chce ku­pić dzie­sięć lo­ko­mo­tyw, któ­re uła­twią mu za­gra­nicz­ną eks­pan­sję.

Publikacja: 19.08.2014 10:24

PKP?Cargo chce kupić lokomotywy za 200 mln zł

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Prze­targ na no­we lo­ko­mo­ty­wy PKP?Car­go ma ogło­sić w naj­bli­ższych ty­go­dniach. War­tość kon­trak­tu mo­że się­gnąć na­wet 200 mln zł. Bę­dą to ma­szy­ny tzw. wie­lo­sys­te­mo­we, a więc wy­po­sa­żo­ne w osprzęt, któ­ry po­zwa­la na za­si­la­nie prą­dem o ró­żnym na­pię­ciu. W ten spo­sób skład bez pro­ble­mu bę­dzie mógł prze­je­chać przez te­ry­to­rium kil­ku kra­jów bez ko­niecz­no­ści zmia­ny lo­ko­mo­ty­wy.

PKP Car­go wy­ko­rzy­sta je do sa­mo­dziel­nej ob­słu­gi zle­ceń na prze­wo­zy m.in. do Nie­miec, Czech, Sło­wa­cji, Au­strii, Bel­gii, Wę­gier, Ho­lan­dii i wło­skich sta­cji gra­nicz­nych. Spół­ka spo­dzie­wa się, że no­we lo­ko­mo­ty­wy tra­fią do niej w 2016 i 2017 r.

200 mln zł może wydać spółka PKP Cargo na zakup dziesięciu lokomotyw

– Po­zwo­li nam to na wzmoc­nie­nie po­zy­cji na ryn­kach ościen­nych. Na­sze lo­ko­mo­ty­wy mo­gą jeź­dzić już w ośmiu kra­jach, przez któ­re prze­bie­ga­ją i krzy­żu­ją się głów­ne szla­ki trans­por­to­we Eu­ro­py. To po­ten­cjał, któ­ry bę­dzie­my wy­ko­rzy­sty­wać – pod­kre­śla Adam Pur­win, pre­zes PKP Car­go.

Rów­nież zda­niem ana­li­ty­ków po­więk­sze­nie ta­bo­ru ko­le­jo­we­go przez spół­kę to krok w do­brą stro­nę. – Te­go ty­pu in­we­sty­cje są uza­sad­nio­ne, bo da­ją prze­woź­ni­ko­wi sze­ro­kie mo­żli­wo­ści roz­wo­ju na za­gra­nicz­nych ryn­kach. Tym bar­dziej że PKP Car­go ma już sil­ną po­zy­cję w kra­ju i je­go szan­se na zwięk­sze­nie biz­ne­su na ro­dzi­mym ryn­ku są moc­no ogra­ni­czo­ne. Za­gra­nicz­na eks­pan­sja to słusz­ny kie­ru­nek dzia­ła­nia – oce­nia Mar­cin Gą­tarz, ana­li­tyk Uni­Cre­dit CA­IB.

Nie wia­do­mo jesz­cze, jak prze­woź­nik sfi­nan­su­je za­kup ma­szyn. Jak po­da­ły wła­dze ko­le­jo­wej fir­my, ana­li­zy w tej spra­wie jesz­cze trwa­ją.

Dziś spół­ka, któ­ra jest naj­więk­szym w Pol­sce i dru­gim w Unii Eu­ro­pej­skiej to­wa­ro­wym prze­woź­ni­kiem ko­le­jo­wym, wo­zi to­wa­ry dzie­się­cio­ma lo­ko­mo­ty­wa­mi wie­lo­sys­te­mo­wy­mi, z cze­go jed­nak aż dzie­więć dzie­rża­wi. Na za­kup ko­lej­nych ma­szyn zde­cy­do­wa­ła się z uwa­gi na ro­sną­ce za­po­trze­bo­wa­nie na prze­wo­zy za­gra­nicz­ne.

– Suk­ce­syw­nie zwięk­sza­my za­sięg te­ry­to­rial­ny przewozu to­wa­rów i dla­te­go chce­my dys­po­no­wać od­po­wied­nią licz­bą lo­ko­mo­tyw, któ­ry­mi wy­ko­na­my prze­wo­zy dla na­szych klien­tów za gra­ni­cą – pod­kre­śla Woj­ciech Der­da, czło­nek za­rzą­du PKP Car­go ds. ope­ra­cyj­nych.

W I kwar­ta­le 2014 r. prze­wo­zy za­gra­nicz­ne sta­no­wi­ły 53 proc. wszyst­kich prze­wo­zów zre­ali­zo­wa­nych przez PKP?Car­go. Spo­śród za­gra­nicz­nych klien­tów naj­więk­szy udział w przy­cho­dach prze­woź­ni­ka ma­ją fir­my z Nie­miec, Czech i Sło­wa­cji.

—Bar­ba­ra Oksiń­ska

Prze­targ na no­we lo­ko­mo­ty­wy PKP?Car­go ma ogło­sić w naj­bli­ższych ty­go­dniach. War­tość kon­trak­tu mo­że się­gnąć na­wet 200 mln zł. Bę­dą to ma­szy­ny tzw. wie­lo­sys­te­mo­we, a więc wy­po­sa­żo­ne w osprzęt, któ­ry po­zwa­la na za­si­la­nie prą­dem o ró­żnym na­pię­ciu. W ten spo­sób skład bez pro­ble­mu bę­dzie mógł prze­je­chać przez te­ry­to­rium kil­ku kra­jów bez ko­niecz­no­ści zmia­ny lo­ko­mo­ty­wy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki