Rusza budowa niszczycieli min Kormoran II za 1,3 mld zł

Rusza budowa pierwszego z trzech nowych, zaprojektowanych w kraju niszczycieli min. Program wyposażania Marynarki Wojennej w okręty Kormoran II ma kosztować ok. 1,3 mld zł. Inwestycje w modernizację sił morskich RP pochłoną do 2022 r ok. 900 mln zł rocznie – przewiduje rząd.

Publikacja: 22.09.2014 14:41

Rusza budowa niszczycieli min Kormoran II za 1,3 mld zł

Foto: Fotorzepa, Daniel Szysz

We wtorek, 23 września, stępkę pod pierwszy przeciwminowy okręt nowej serii położy wiceminister obrony narodowej ds. zakupów i modernizacji sil zbrojnych Czesław Mroczek. Położenie stępki, jest po tzw. cięciu blach, jednym z najistotniejszych momentów realizacji każdego projektu stoczniowego. Kończy on okres przygotowań i prefabrykacji wstępnej kadłuba ( który rozpoczęto już w kwietniu tego roku) i rozpoczyna etap montażu poszczególnych elementów okrętu.

Zamówienie dla Shipbuilding

Kontrakt na dostarczenie niszczyciela min Inspektorat Uzbrojenia MON i polskie, stoczniowe konsorcjum, któremu przewodniczy prywatna, gdańska grupa Remontowa Shipbuilding, został podpisany we wrześniu 2013 roku. Grupa Remontowa Shipbuilding to jedna z największych obecnie stoczni w Europie, z dużym biurem konstrukcyjnym i licznymi spółkami produkującymi okrętowe wyposażenie, do tego z pełnym portfelem zamówień. Stoi za nią potencjał dawnej Stoczni Północnej, w której przez dekady projektowano i kontraktowano desantowce, okręty pomocnicze i logistyczne (m in. ORP Xawery Czernicki), patrolowe (również dla sił morskich sojuszników z NATO).

Ostatnio grupa Shipbuilding koncentrowała się na budowie jednostek obsługujących platformy wiertnicze i specjalistycznych a także niestandardowych przebudowach statków. W przemysłowym konsorcjum, są jeszcze gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej (w upadłości) i specjalistyczne jednostki badawczo – produkcyjne z Wybrzeża: gdyńskie Centrum Techniki Morskiej (integrator elektronicznego wyposażenia okrętów , m.in. systemów nawigacyjnych i przeciwminowych ) oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Czas Kormoranów...

Cały program Kormoran II, przewiduje budowę trzech niszczycieli min wartych ok. 1,3 mld zł, a pierwszy okręt tej serii powinien być gotowy do testów już za dwa lata. Kadłuby przeciwminowych jednostek zostaną zbudowane ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz trwałości zapewnia ona dodatkową ochronę przed minami wzbudzanymi za pomocą zapalników magnetycznych. Główny wykonawca - Shipbuilding twierdzi, że poradzi sobie z trudnymi technologiami, które opanowały tylko nieliczne stocznie na świecie.

Kormoran II przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz udziału w sojuszniczych operacjach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Doskonałe własności manewrowe powinny zapewnić okrętom pędniki cykloidalne (strugowodne) napędzane silnikami spalinowymi. Okręt o długości 58 metrów będzie obsługiwany przez 45 osobową załogę.

... i robotów

Marynarze z Kormoranów otrzymają do dyspozycji kilka rodzajów bezzałogowych pojazdów podwodnych. Produkowany przez norweskiego Kongsberga Maritime podwodny robot Hugin 1000, będzie mógł autonomicznie patrolować akweny i wykrywać zagrożenia na wielkim obszarze i sporych głębokościach, bez konieczności wchodzenia okrętów na pola minowe. Inny , zdalnie sterowany ( odbiera komendy za pomocą kilkusetmetrowego kabla) pojazd Double Eagle, produkowany przez szwedzkiego Saaba, ma operować z okrętów w bezpośredniej bliskości jednostek i precyzyjnie wykonywać misje bojowe, bez narażania załogi.

MON przekonuje, że obecne rozpoczęcie budowy przeciwminowych okrętów serii Kormoran, dokończenie korwety „Ślązak" ( d. Gawron), zamówienia na okręty podwodne, patrolowce i okręty obrony wybrzeża, które trafią przede wszystkim do krajowych stoczni i firm, powinny do 2030 roku dokonać technologicznego przełomu w marynarce. To ostatni moment bo średnia wieku okrętów to 28 lat. MW ma obecnie ok. 40 okrętów bojowych z czego 13 to jednostki uderzeniowe, pozostałe to trałowce i transportowo minowe. Jeszcze w najbliższej dekadzie na złom pójdzie większość wyeksploatowanych jednostek uderzeniowych w tym m.in. fregaty, okręty rakietowe i najbardziej zużyte okręty podwodne.

krętów to 28 lat. MW ma obecnie ok. 40 okrętów bojowych z czego 13 to jednostki uderzeniowe, pozostałe to trałowce i transportowo minowe. Jeszcze w najbliższej dekadzie na złom pójdzie większość wyeksploatowanych jednostek uderzeniowych w tym m.in. fregaty, okręty rakietowe i najbardziej zużyte okręty podwodne.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki