We wtorek, 23 września, stępkę pod pierwszy przeciwminowy okręt nowej serii położy wiceminister obrony narodowej ds. zakupów i modernizacji sil zbrojnych Czesław Mroczek. Położenie stępki, jest po tzw. cięciu blach, jednym z najistotniejszych momentów realizacji każdego projektu stoczniowego. Kończy on okres przygotowań i prefabrykacji wstępnej kadłuba ( który rozpoczęto już w kwietniu tego roku) i rozpoczyna etap montażu poszczególnych elementów okrętu.
Zamówienie dla Shipbuilding
Kontrakt na dostarczenie niszczyciela min Inspektorat Uzbrojenia MON i polskie, stoczniowe konsorcjum, któremu przewodniczy prywatna, gdańska grupa Remontowa Shipbuilding, został podpisany we wrześniu 2013 roku. Grupa Remontowa Shipbuilding to jedna z największych obecnie stoczni w Europie, z dużym biurem konstrukcyjnym i licznymi spółkami produkującymi okrętowe wyposażenie, do tego z pełnym portfelem zamówień. Stoi za nią potencjał dawnej Stoczni Północnej, w której przez dekady projektowano i kontraktowano desantowce, okręty pomocnicze i logistyczne (m in. ORP Xawery Czernicki), patrolowe (również dla sił morskich sojuszników z NATO).
Ostatnio grupa Shipbuilding koncentrowała się na budowie jednostek obsługujących platformy wiertnicze i specjalistycznych a także niestandardowych przebudowach statków. W przemysłowym konsorcjum, są jeszcze gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej (w upadłości) i specjalistyczne jednostki badawczo – produkcyjne z Wybrzeża: gdyńskie Centrum Techniki Morskiej (integrator elektronicznego wyposażenia okrętów , m.in. systemów nawigacyjnych i przeciwminowych ) oraz Centrum Techniki Okrętowej.
Czas Kormoranów...
Cały program Kormoran II, przewiduje budowę trzech niszczycieli min wartych ok. 1,3 mld zł, a pierwszy okręt tej serii powinien być gotowy do testów już za dwa lata. Kadłuby przeciwminowych jednostek zostaną zbudowane ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz trwałości zapewnia ona dodatkową ochronę przed minami wzbudzanymi za pomocą zapalników magnetycznych. Główny wykonawca - Shipbuilding twierdzi, że poradzi sobie z trudnymi technologiami, które opanowały tylko nieliczne stocznie na świecie.
Kormoran II przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz udziału w sojuszniczych operacjach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Doskonałe własności manewrowe powinny zapewnić okrętom pędniki cykloidalne (strugowodne) napędzane silnikami spalinowymi. Okręt o długości 58 metrów będzie obsługiwany przez 45 osobową załogę.