Reklama

Panda i Golf palą więcej niż w reklamie

Włoska organizacja ochrony interesów konsumentów zachęca kupujących samochody do przyłączenia się do pozwu zbiorowego przeciw Fiatowi i Volkswagenowi o zawyżenie oszczędności w zużyciu paliwa przez ich auta

Publikacja: 23.09.2014 17:48

Panda i Golf palą więcej niż w reklamie

Foto: Bloomberg

Altroconsumo po przeprowadzeniu testów z Pandą 1,2 i Golfem 1,6 TDI ogłosiła, że oba modele były o 18-50 proc. mniej skuteczne pod względem zużycia paliwa od twierdzeń obu producentów w materiałach marketingowych i dotyczących sprzedaży.

Organizacja domaga się od Fiata wypłaty po 247 euro rekompensaty każdemu nabywcy Pandy i 509 euro właścicielom przetestowanego modelu Golfa. Wyliczyła to na podstawie oszacowania kosztów paliwa po rocznym przebiegu średnio 15 tys. km.

- Konsumenci kupujący rzekomo sprawne energetycznie samochody są zbyt często oszukiwani - oświadczyła dyrektor generalna Europejskiej Organizacji Konsumentów, Monique Goyens, do której należy też włoska Altroconsumo. - Godnym pożałowania skutkiem ubocznym takich praktyk jest możliwość nie zwracania należytej uwagi przez zmotoryzowanych na informacje o zużyciu paliwa.

Altroconsumo twierdzi, że Fiat i VW wykorzystały luki prawne dotyczące nadmiernego ciśnienia w kołach czy zmniejszenia wagi pojazdu i podały znacząco niższe dane o spalaniu od osiąganych w rzeczywistych warunkach jazdy. Przedstawiciele obu firm stwierdzili, że nie potrafią na gorąco skomentować tego.

Altroconsumo zapowiedziała, że do pozwu zbiorowego dojdzie niezależnie od tego, ile osób przyłączy się i przewiduje złożenie dokumentacji we włoskim sądzie w ciągu kilku tygodni.

Reklama
Reklama

Władze UE przygotowują już projekt ustawy, która będzie wymagać sprawdzania zużycia paliwa pojazdów na drogach, a nie w laboratoriach.

Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama