Prowadzona od kilku lat akcja edukacyjna na temat produktów i usług IT oferowanych w chmurze (czyli przez internet) odniosła skutek. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Comarch wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie (objęło ponad 300 firm), zaledwie 9 proc. ankietowanych przedsiębiorstw przyznało, że nie zna żadnych usług lub produktów sprzedawanych w tym modelu.
– W 2011 r., gdy przeprowadziliśmy pierwsze badania na ten temat, aż 63,6 proc. firm w Polsce w ogóle nie miało pojęcia, co to jest chmura – mówi dr Krzysztof Kapera, który nadzorował przygotowanie raportu.
Rosnąca świadomość nowej usługi przekładała się na duży popyt na tego typu rozwiązania. Dlatego aż 65 proc. ankietowanych przedsiębiorstw już korzysta z usług IT w modelu zdalnym, głównie z programów pocztowych oraz archiwizacji (przechowywania) danych. Wśród czynników, które zachęciły ich do przejścia na chmurę, badane firmy wskazywały oszczędność czasu (51 proc.) wynikającą z faktu, że aby pracować na aplikacji, nie trzeba korzystać z biurowego komputera, oraz oszczędności kosztowe (40 proc.). Tyle samo ankietowanych wskazało na wzrost mobilności pracowników.
Ciekawe odpowiedzi padły też na pytanie, czy kraj pochodzenia dostawcy usług chmurowych ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu współpracy. 48 proc. ankietowanych odpowiedziało, że woli korzystać z usług polskich firm, a tylko 14 proc. preferowało zagranicznego dostawcę.
Comarch jest największym krajowym dostawcą usług IT przez internet. Po trzech kwartałach przychody spółki z tego źródła wyniosły 6,3 mln zł. Były o 60 proc. większe niż rok wcześniej.