W ubiegłym roku w Polsce pojawił się pomysł obowiązkowej wymiany opon na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Jednak pomysł w końcu upadł i to wciąż od kierowców zależy, czy chcą wymieniać, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim.
Specjaliści zalecają jednak, aby zrobić zmianę, gdy temperatura w ciągu dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewni dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.
– Odpowiedni skład mieszanki sprawi, że opona nie stwardnieje przy niższych temperaturach, a konstrukcja bieżnika zapewni odpowiednią trakcję – uważa kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl, Filip Fischer.
W Europie decyduje o tym klimat. Wymiana opon jest obowiązkowa w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii i Turcji. Kierowcy nie muszą wymieniać opon w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji. Osobne przepisy obowiązują we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech i Czarnogórze, gdzie normalnie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale są określone konkretne warunki, w których kierowcy muszą to robić, np. w Alpach francuskich (łańcuchy)‚ lub gdy wymagają tego znaki drogowe.
W Niemczech wprowadzono taki obowiązek 4 grudnia 2010, bo 93 proc. ankietowanych poparło nowe przepisy, a prawie połowa (49 proc.) opowiedziała się za tym, aby okres zimowy wydłużyć na październik i kwiecień. O zmianę przepisów w Niemczech apelował instytut ADAC, który zajmuje się testowaniem opon.