Reklama

Pora na zimowe opony

Od 1 listopada zaczyna się w Polsce okres zimowy w motoryzacji, choć nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe.

Publikacja: 16.10.2014 11:11

W ubiegłym roku w Polsce pojawił się pomysł obowiązkowej wymiany opon na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Jednak pomysł w końcu upadł i to wciąż od kierowców zależy, czy chcą wymieniać, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim.

Specjaliści zalecają jednak, aby zrobić zmianę, gdy temperatura w ciągu dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewni dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

– Odpowiedni skład mieszanki sprawi, że opona nie stwardnieje przy niższych temperaturach, a konstrukcja bieżnika zapewni odpowiednią trakcję – uważa kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl, Filip Fischer.

W Europie decyduje o tym klimat. Wymiana opon jest obowiązkowa w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii i Turcji. Kierowcy nie muszą wymieniać opon w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji. Osobne przepisy obowiązują we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech i Czarnogórze, gdzie normalnie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale są określone konkretne warunki, w których kierowcy muszą to robić, np. w Alpach francuskich (łańcuchy)‚ lub gdy wymagają tego znaki drogowe.

W Niemczech wprowadzono taki obowiązek 4 grudnia 2010, bo 93 proc. ankietowanych poparło nowe przepisy, a prawie połowa (49 proc.) opowiedziała się za tym, aby okres zimowy wydłużyć na październik i kwiecień. O zmianę przepisów w Niemczech apelował instytut ADAC, który zajmuje się testowaniem opon.

Reklama
Reklama

Nowa opona Continentala

Tej jesieni pojawiły się w sprzedaży nowe opony zimowe niemieckiego Continentala — WinterContactTM TS 850 P przeznaczona do samochodów osobowych o bardzo wysokich osiągach i do pojazdów typu SUV.

Dzięki nowemu, asymetrycznemu wzorowi bieżnika i zastosowanym rozwiązaniom technologicznym, opona gwarantuje lepsze prowadzenie pojazdu na suchej i zaśnieżonej nawierzchni, doskonałą przyczepność i skraca drogę hamowania.

Nowa opona zastąpi ContiWinterContactTM TS 830 P i ContiCrossContactTM Winter. Do 2016 r. pojawi się w 80 wersjach dostosowanych do felg o rozmiarach od 16 do 20 cali oraz w szerokościach od 205 do 275 milimetrów o indeksie prędkości 270 km/h.

W ubiegłym roku w Polsce pojawił się pomysł obowiązkowej wymiany opon na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Jednak pomysł w końcu upadł i to wciąż od kierowców zależy, czy chcą wymieniać, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim.

Specjaliści zalecają jednak, aby zrobić zmianę, gdy temperatura w ciągu dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewni dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

Reklama
Biznes
Kernel zabiera głos w sprawie delistingu. Jak widzi sytuację?
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama