Wakacje uszyte na miarę

Wakacje specjalnie dostosowane do wymagań klientów, to nowy trend na polskim rynku turystycznym. Polscy klienci są już na to gotowi — mówi Fritz Baumgartner, ekspert rynku turystycznego, były szef TUI Poland

Publikacja: 02.11.2014 10:32

Wakacje uszyte na miarę

Foto: materiały prasowe

Do Polski weszła właśnie franczyza niemieckiej sieci agencji turystycznych Derpart (czytaj: "Niemiecka sieć agencyjna w Polsce"). Biuro pod nazwą A la Carte oferuje dowolność w tworzeniu pakietu. Czy polski rynek jest gotowy na taki produkt?

W 1998 roku zdecydowałem się na przeprowadzkę z rodziną do Polski po tym, jak dostałem ofertę stworzenia tutaj niemieckiego biura podróży TUI. Od tego czasu Polska niesłychanie się zmieniła. Członkostwo w Unii Europejskiej i likwidacja barier celnych spowodowały, że podróże stały się znacznie bardziej dostępne, a dochody Polaków nieustannie się zwiększają, pozwalając na wydatki nie będące wyłącznie zaspokojeniem codziennych potrzeb. Z tych powodów popyt na wakacje i podróże z roku na rok systematycznie rośnie. Zwiększa się też liczba Polaków zainteresowanych bardziej złożonymi propozycjami wakacji, jakich nie oferują pakiety touroperatorów.

Jakie są cechy charakterystyczne takiej oferty?

Zacznijmy od pracowników biura — to wyłącznie bardzo doświadczeni konsultanci, którzy znają miejsca i oferowane hotele, potrafią więc kompetentnie doradzić. Klienci mogą wybrać ofertę z ekskluzywnych pakietów oferowanych przez różne biura podróży i obudować ją usługami według własnych potrzeb, bądź skomponować wakacje od zera.

Wszystkie detale są dostosowane do wymagań klienta, tak żeby były one dokładnie takie, jak sobie je wyobraża. Chodzi tutaj o termin podróży i długość pobytu, wybór linii lotniczej, klasy podróży i hoteli, możliwość skrócenia, bądź wydłużenia pobytu. Albo na przykład wyjazd do Stanów Zjednoczonych z rejsem statkiem po Morzu Karaibskim. Do tego można dopasować wszystko — transport na miejscu, zwiedzanie, restauracje, bilety na spektakle i koncerty. Ta oferta obejmuje całą podróż, od czasu przed wyjazdem, podczas samego urlopu, jak i czasu bezpośrednio po powrocie. Jeśli klient sobie zażyczy, konsultant przyjdzie do niego do domu i wspólnie stworzą pakiet.

Jakie są najczęstsze wymagania takich klientów?

Przede wszystkim oczekują oni szczególnych kompetencji konsultantów, bo oszczędza to czas i gwarantuje rzetelność oferty. Tacy klienci nie chcą mieć niemiłych niespodzianek.

Jak takie oferty funkcjonują na innych rynkach?

Są bardzo popularne w Szwajcarii i w Niemczech, gdzie rynek prostych wycieczek już przestaje rosnąć. Statystyczny obywatel często podróżuje, nic więc dziwnego, że staje się coraz bardziej wymagający. Coraz więcej osób szuka już nie najtańszych ofert last minute, ale właśnie podróży „szytych na miarę". Biura, które się zorientowały, że pojawiła się rynkowa nisza, szybko na tym zyskały. Polskiemu rynkowi nadal jeszcze dużo brakuje do nasycenia, chociaż moim zdaniem przyszedł już moment na udostępnienie na nim także podróży „à la carte".

Takie wakacje muszą być bardzo drogie.

Wcale nie muszą być droższe od tego, co oferują touroperatorzy. Chociaż zawsze jest taka możliwość, że kupuje się pakiet wakacyjny, co zazwyczaj nie kosztuje dużo i dodaje się do niego wybrane produkty. Oczywiście wakacje na plaży nad Morzem Śródziemnym rzadko skłaniają do obudowania dodatkowymi produktami turystycznymi, ale już wakacje w bardziej oddalonym kraju, na innym kontynencie, skłaniają do podwyższenia klasy podróży. W efekcie, wakacje drożeją, ale niewiele.

Czy w takim razie można na przykład znaleźć hotel na plaży w Egipcie, gdzie nie czekałby na mnie codziennie na łóżku łabędź z ręczników, bo pokojowy domaga się kolejnego napiwku, a w hotelowej restauracji nie musiałabym czekać w kolejce?

Znam dwa takie miejsca: hotel Oberoi w Hurghadzie i Four Seasons Resort w Szarm el-Szejk.

W biurze à la carte dostępna będzie oferta szwajcarskiej firmy Kuoni, czym różni się od konkurencji?

Kuoni Travel to jedna z najstarszych firm turystycznych na świecie i pierwsza, która zaczęła oferować „wakacje modułowe", czyli tworzone z gotowych produktów. Dzisiaj jest firmą globalną i ma agentów na całym świecie, przede wszystkim w Azji, Afryce i obu Amerykach.

Jakie są dzisiaj trendy w światowej turystyce?

Pojawia się coraz więcej kierunków podróży i coraz więcej krajów chce uszczknąć kawałek tego turystycznego tortu. Oprócz znanych już dobrze ofert wypoczynku nad Morzem Śródziemnym, na Wyspach Kanaryjskich czy w Egipcie pojawiają się coraz częściej ciekawe propozycje wakacji na Bliskim Wschodzie, w Azji Wschodniej, w Chinach i obu Amerykach, także w południowej Afryce.

Silnym nowym trendem turystycznym, który szybko się rozwija, są krótkie podróże do miast. Coraz popularniejsze robią się rejsy statkami, albo wakacje na polu golfowym, tak samo, jak poszukiwanie hoteli wyższych klas.

Oczywiście każdy może skorzystać z Internetu, ale nic nie zastąpi osobistego doradcy szczególnie w wypadku niektórych grup klientów. Coraz więcej osób nie chce tracić czasu na poszukiwania, jaki hotel rzeczywiście jest najlepszy, bądź gwarantuje najlepszy produkt za cenę, którą trzeba w nim zapłacić.

Rozmawiała Danuta Walewska

Do Polski weszła właśnie franczyza niemieckiej sieci agencji turystycznych Derpart (czytaj: "Niemiecka sieć agencyjna w Polsce"). Biuro pod nazwą A la Carte oferuje dowolność w tworzeniu pakietu. Czy polski rynek jest gotowy na taki produkt?

W 1998 roku zdecydowałem się na przeprowadzkę z rodziną do Polski po tym, jak dostałem ofertę stworzenia tutaj niemieckiego biura podróży TUI. Od tego czasu Polska niesłychanie się zmieniła. Członkostwo w Unii Europejskiej i likwidacja barier celnych spowodowały, że podróże stały się znacznie bardziej dostępne, a dochody Polaków nieustannie się zwiększają, pozwalając na wydatki nie będące wyłącznie zaspokojeniem codziennych potrzeb. Z tych powodów popyt na wakacje i podróże z roku na rok systematycznie rośnie. Zwiększa się też liczba Polaków zainteresowanych bardziej złożonymi propozycjami wakacji, jakich nie oferują pakiety touroperatorów.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca