Reklama

Pierwszy spadek sprzedaży w Toyocie

Japoński koncern samochodowy przewiduje pierwszy od co najmniej 15 lat spadek sprzedaży w następnym roku obrachunkowym (od 1 kwietnia) z powodu gorszego popytu w Japonii, Indonezji i na innych kluczowych rynkach

Publikacja: 21.01.2015 16:34

Pierwszy spadek sprzedaży w Toyocie

Foto: Bloomberg

W Tokio podano, że japońska grupa spodziewa się zmniejszenia w 2015 r. światowej sprzedaży o 1 proc. do 10,15 mln pojazdów marek Toyota, Daihatsu i Hino. Prognoza podkreśla nową strategię prezesa Akio Toyody, polegającą na zapewnieniu firmie stałego, umiarkowanego i rentownego wzrostu, a nie ścigania się z innymi wielkością produkcji po bolesnym doświadczeniu po kryzysie finansowym w 2008 r., gdy na świecie wystąpił znaczny nadmiar mocy produkcyjnych.

Największy na świecie producent samochodów nie przewidywał zmniejszenia rocznej sprzedaży przynajmniej od 2000 r. - stwierdziła jego rzeczniczka. Należy tylko wykluczyć zmianę prognozy w połowie 2011 r., gdy klęski naturalne (trzęsienie ziemi, tsunami) spowodowały czasowe wstrzymanie produkcji. Toyota nie opublikowała także wstępnych przewidywań dla 2009 r. z powodu niepewności wynikającej z kryzysu finansowego.

Prezes Toyoda ogłosił trzyletnie zamrożenie budowy nowych fabryk do marca 2016 r., aby grupa odchudziła się i zwiększyła rentowność, mimo odebrania w 2012 r. prymatu na świecie General Motors.

Toyota spodziewa się, że wzrost w Chinach, na największym rynku świata, zmaleje o połowę wobec 2014 r., który nie spełnili jej oczekiwań z powodu zwolnienia tempa gospodarki tego kraju i napięć politycznych między Pekinem i Tokio.

Z drugiej strony to właśnie Chiny zapewniły konkurencyjnemu Volkswagenowi osiągnąć wzrost sprzedaży o 4,2 proc. do 10,14 mln pojazdów. Plany agresywnej ekspansji niemieckiej grupy mogą doprowadzić do tego, że prześcignie ona Toyotę już w bieżącym roku, o 3 lata wcześniej niż planowała.

Reklama
Reklama

Toyota zakłada, że w 2015 r. sprzedaż aut tylko jej marki wzrośnie o 0,4 proc. do 9,18 mln sztuk, a w Japonii, gdzie wyższy VAT wyhamował popyt, nastąpi spadek sprzedaży o 7 proc. do 1,45 mln. Na świecie powinien nastąpić wzrost o 2 proc. do 7,73 mln sztuk dzięki USA. W 2014 r. sprzedała 10,231 mln pojazdów (+3 proc.).

W Indonezji, drugim rynku Azji Płd.-Wsch. nastąpił spadek rynku o 11 proc.. W tym roku będzie on nadal słaby po zmniejszeniu przez władze dopłat do paliw płynnych. W Tajlandii nastąpi poprawa o 0,9 proc. do 330 tys. sztuk dzięki większemu popytowi na pojazdy użytkowe. W 2014 r. sprzedaż w tym kraju zmalała o 27 proc., bo zamieszki polityczne zniechęciły ludzi do podejmowania decyzji o dużych zakupach.

Biznes
UOKiK ukarał Vectrę. Kwota jest porażająca
Biznes
EBC blokuje kredyt dla Ukrainy, wojna z chińszczyzną, strach OpenAI przed Google
Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama