Reklama

Polaków skusiły luksusowe hotele

Polski rynek ekskluzywnych hoteli oraz SPA będzie za dwa lata wart 1,6 miliarda złotych. To obecnie jeden z najszybciej rozwijających się segmentów polskiego rynku dóbr luksusowych. W latach 2014-2017 jego wartość wzrośnie o jedną czwartą – prognozuje firma doradcza KPMG.

Publikacja: 07.03.2015 11:06

Z danych KPMG wynika, że w 2014 roku rynek topowych usług hotelarskich wart był 1,3 miliarda złotych

Z danych KPMG wynika, że w 2014 roku rynek topowych usług hotelarskich wart był 1,3 miliarda złotych

Foto: Bloomberg

Z danych KPMG wynika, że w 2014 roku rynek topowych usług hotelarskich wart był 1,3 miliarda złotych. To o 8 proc. więcej niż ten segment wypracował rok wcześniej. Dynamika wartości jego usług rośnie coraz szybciej, bo przybywa nowych obiektów. - Planowane są otwarcia kolejnych hoteli świadczących usługi o najwyższych standardach, a w naszym kraju obecne są kolejne globalne sieci otwierające i zrzeszające luksusowe obiekty – mówi partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG, Andrzej Marczak.

Przykładem nowych inwestycji jest modernizacja dawnego hotelu Europejski w Warszawie, który ma przejąć luksusowa sieć Raffles Hotels&Resorts. Coraz więcej 5-gwiazdkowych hoteli budowanych jest również w mniejszych miastach i miejscowościach turystycznych. Choć większość takich obiektów działa pod markami globalnych operatorów, to przybywa ekskluzywnych hoteli należących do niezależnych hotelarzy. Popularne stają się m.in. luksusowe hotele butikowe, działające m.in. w Krakowie.

Z danych GUS za 2014 rok wynika, że najwyższy stopień wykorzystania pokoi (66 proc.) odnotowano w segmencie hoteli pięciogwiazdkowych. W hotelach o niższych standardach wartość ta nie przekroczyła 50 proc.

Według KPMG, jednym z motorów wzrostu luksusowego segmentu branży hotelarskiej jest rosnąca liczba osób zamożnych, z dochodami przekraczającymi 7,1 tys. zł. Pod koniec ubiegłego roku ich liczba zbliżała się do 900 tys. W roku przyszłym może przekroczyć milion. W badaniu przeprowadzonym w 600-osobowej grupie takich osób okazało się, że jedna czwarta respondentów regularnie korzysta z pięcio- lub czterogwiazdkowych hoteli, a ponad połowa korzysta z nich okazjonalnie. KPMG podaje, że w najzamożniejszej grupie, obejmującej osoby o miesięcznych dochodach brutto powyżej 20 tys. zł, 42 proc. badanych bywa w ekskluzywnych hotelach regularnie. W przypadku SPA korzysta z takich usług 17 proc. badanych, a przeszło połowa przyznała, że robi to okazjonalnie. - Rosnący popyt na takie usługi jest związany nie tylko z modą na zdrowy tryb życia, ale z chęcią poprawiania swojego wyglądu i samopoczucia – mówi partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG, Tomasz Wiśniewski.

Do wzrostu w branży hotelarskiej będzie się w najbliższych dwóch latach przyczyniał wzrost polskiego PKB i większy ruch gości zagranicznych. Według branżowej firmy doradczej Horwath HTL, w roku 2015 można spodziewać się zwiększenia przychodów na pokój w granicach 3-4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Reklama
Reklama

Ekspansję będą kontynuować wielkie międzynarodowe sieci, już obecne w Polsce: Hilton, Carlson Rezidor, czy Louvre Hotels Group. Ale zupełną nowością ma być pojawienie się na polskim rynku marek dotychczas nieobecnych, a należących do globalnych potentatów, jak Marriott (Moxy, AC Hotels, Autograph), Choice Hotels (Clarion, Quality, Comfort), Steigenberger (InterCity Hotel), czy Motel One (Motel One).

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama