Dzięki niemu w Krakowie, jednym z pierwszych europejskich miast, całkowicie za darmo zostanie udostępniona publiczna sieć urządzeń emitujących stały, unikalny sygnał, który mogą odbierać nasze smart fony i tablety. Owe beacony, korzystające z energooszczędnej technologii Bluetooth Low Energy (dzięki niej urządzenie może wytrzymać na niewielkiej baterii nawet rok, a nowe beacony są w stanie czerpać energię z fal elektromagnetycznych, dzięki czemu nie wymagają wymiany baterii) pozwalają użytkownikom odczytać różne parametry, w zależności od tego, jakie aplikacje zostaną wykorzystane. Możliwości Baconów, które stają się już kluczowym elementem projektów budowy tzw. inteligentnych miast, są praktycznie nieograniczone.
Projekt BeaconValley.io ma szansę przyczynić się do budowy pod Wawelem tzw. smart city. Jego celem jest wsparcie placówek publicznych i lokalnego biznesu. Jak tłumaczą organizatorzy akcji, wybrane do kooperacji instytucje zostaną wyposażone bezkosztowo w odpowiednią infrastrukturę technologiczną. To na niej, w oparciu o kontekst lokalizacji, swoje aplikacje będą następnie mogli tworzyć programiści i lokalne firmy.
– To dla nas wyjątkowy projekt, w którym z przyjemnością dzielimy się doświadczeniem zdobytym na rynku komercyjnym. Wierzymy, że tego typu działania pozytywnie wpływają zarówno na rozwój samych miast, jak i pobudzają oddolnie przedsiębiorczość w społeczności – mówi Krzysztof Kochmański, dyrektor kreatywny HG Intelligence.
W tworzeniu użytecznych aplikacji w oparciu o sieć beaconów ma pomóc hackathon, impreza organizowana pod koniec czerwca wspólnie z krakowskim akceleratorem startupów Hub:raum. W czasie eventu przedstawiciele wybranych do projektu instytucji opowiedzą o swoich problemach i potrzebach, inspirując w ten sposób uczestników wydarzenia do projektowania systemów odpowiadających na te najważniejsze wyzwania. – Już od dawna o Krakowie mówi się w kontekście światowej stolicy technologii Bluetooth Smart. Teraz, dzięki otwartej infrastruktrze, idea Beacon Valley stanie się namacalną rzeczywistością – dodaje Szymon Niemczura, współzałożyciel i prezes Kontakt.io.
Instytucje i organizacje zainteresowane współpracą w ramach projektu mogą zgłaszać się do organizatorów akcji do 15 czerwca.