Reklama

Mała rata za dostawczaka

Przedsiębiorcy nabywający modele dostawcze mogą korzystać z nowych form finansowania.

Publikacja: 01.06.2015 14:32

Samochody dostawcze zazwyczaj kupowane są w leasingu

Samochody dostawcze zazwyczaj kupowane są w leasingu

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

W tym roku nadal notowany jest utrzymujący się od trzech lat rosnący popyt na lekkie samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. W pierwszych czterech miesiącach rejestracje przekroczyły 15,9 tys. sztuk i były o blisko 16 proc. większe niż w tym samym okresie rok wcześniej.

W 2014 roku rynek samochodów dostawczych o dmc do 3,5 ton odnotował spory, 8-procentowy wzrost w stosunku do wcześniejszego roku, do 45 576 aut. Tempo wzrostu popytu jest podobne do zanotowanego w 2013 roku. Jest to najlepszy wynik w ostatnich sześciu latach, choć w 2008 roku firmy zarejestrowały 11 tys. aut więcej. – Wyniki rejestracji wskazują, że gospodarka kraju ma się nieźle – komentuje wyniki prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Popularny leasing

Większość samochodów dostawczych jest leasingowana. Według Związku Polskiego Leasingu leasing samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony w 2014 roku objął 40 182 sztuki. Jest to niemal dwukrotny wzrost w stosunku do 2013 roku. Wartość leasingu wzrosła o 95 proc., do blisko 4,5 mld zł.

Sprzedawcy samochodów przyznają, że leasing jest najpopularniejszą formą finansowania zakupu samochodów użytkowych. – Nabywcy aut użytkowych wiedzą sporo o finansowaniu, to wyedukowana grupa – przekonuje kierownik Centrum Samochodów Użytkowych Dariusz Skowroński z warszawskiego salonu Volkswagena Zasada Warszawa. Najliczniejszą grupą stanowiącą – w zależności od roku – od 45 do 60 proc. klientów są przedstawiciele małych i średnich firm. – Zazwyczaj korzystają z klasycznego, standardowego leasingu z małą wpłatą i wykupem auta po okresie leasingowania za 1 proc. wartości początkowej. Po zakończeniu leasingu chętnie samochód kupują i nie mają nawyku rezygnacji z auta – podkreśla Skowroński.

Dodaje, że klienci wiedzą, czego chcą. – Na nowe samochody decydują się firmy, które z reguły działają już kilka lat i nie jest to ich pierwsze auto. Znają zatem zalety leasingu i chętnie z niego korzystają – zapewnia.

Reklama
Reklama

Małe i średnie firmy zazwyczaj wpłacają 10–20 proc. czynszu inicjalnego. – Dzięki temu przechodzą uproszczoną procedurę, bez obowiązku przedstawiania dokumentów finansowych, jak np. PIT – tłumaczy kierownik Centrum Samochodów Użytkowych.

Natomiast duże firmy z reguły decydują się na wynajem długoterminowy, korzystając z leasingu z dużą wartością końcową.

Najchętniej mały caddy

Wśród producentów aut dostawczych Volkswagen ma jedną z najszerszych na rynku ofert: od lekkiego modelu dostawczego Caddy po Craftera, którego dopuszczalna masa całkowita może nawet przekraczać 3,5 tony.

Największym zainteresowaniem w lekkich samochodach użytkowych cieszy się caddy z krótkim rozstawem osi. Ok. 60 proc. sprzedaży to furgon, reszta to pięciomiejscowe kombi. – Nabywca może od niej odliczyć cały VAT (podobnie jak od furgonu) tylko wówczas, jeżeli w urzędzie skarbowym złoży deklarację, że samochód będzie używany tylko zawodowo i będzie prowadził książkę przebiegu pojazdu – zaznacza Skowroński.

Samochody dostawcze, podobnie jak modele typowo osobowe, można nabyć, korzystając z leasingu z dużą wartością końcową. Jak podkreślają sprzedawcy, klient odnosi korzyść w postaci niskiej raty miesięcznej, bo spłacana jest tylko utrata wartości, jaka ma miejsce podczas (zazwyczaj trzyletniego) użytkowania auta. Dodatkową zaletą jest używanie wyłącznie nowych samochodów, z ubezpieczeniem, dających przedsiębiorcy gwarancję mobilności.

Reklama
Reklama

OPINIA:

Monika Marszałek, Brand manager w Departamencie Sprzedaży Volkswagen Bank

Przedsiębiorcy zainteresowani zakupem samochodu dostawczego oczekują atrakcyjnej, elastycznej formy finansowania umożliwiającej im użytkowanie samochodu z gwarancją jego niezawodności. Najczęściej decydują się na leasing, który nie tylko pozwala zaplanować w budżecie firmy miesięczne wydatki, ale i nie obniża zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Dobrym przykładem korzystnego finansowania opartego na wysokiej wartości końcowej jest dostępna od początku czerwca br. oferta innowacyjnego leasingu PROFIT Lease dla modelu Volkswagen Crafter.

W przygotowanym przez Volkswagen Leasing finansowaniu PROFIT Lease, w miesięcznych ratach równych 1 proc. wartości samochodu nabywca spłaca jedynie faktyczną utratę wartości samochodu, a nie całą jego cenę. Wpływa to na znaczne obniżenie wysokości rat.  Kolejną zaletą tej oferty jest nie tylko możliwość użytkowania nowego samochodu z minimalną opłatą wstępną (0 proc./10 proc.), ale i elastyczne zakończenie umowy: klient może zwrócić pojazd i podpisać umowę na użytkowanie nowego lub wykupić go na własność, spłacając pozostałą część wartości. Wybór Volkswagena Craftera w PROFIT Lease to dla nabywców również dodatkowe korzyści: pakiet przeglądów serwisowych na 3 lata, z limitem 120 tys. km w cenie samochodu oraz promocyjne ubezpieczenie.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama