Polskie spółki bez kompleksów

Grupa Nowy Styl i Samsung zostali laureatami drugiej edycji konkursu Emerging Market Champions.

Publikacja: 01.10.2015 21:00

Wręczenie nagród laureatom odbyło się podczas sopockiego Europejskiego Forum Nowych Idei

Wręczenie nagród laureatom odbyło się podczas sopockiego Europejskiego Forum Nowych Idei

Foto: materiały prasowe

Nowy Styl, wywodzący się z Krosna producent mebli biurowych, otrzymał nagrodę Emerging Markets Champions przyznaną po raz drugi przez Fundację Kronenberga działającą przy banku Citi Handlowy. Firma, która w sierpniu br. podpisała umowę kupna szwajcarskiego konkurenta Sitag, została doceniona za konsekwentnie realizowaną strategię rozwoju na rynkach zagranicznych. Było to bowiem jej trzecie przejęcie w ciągu czterech lat.

Wyjście za granicę

Gala wręczenia nagród Emerging Market Awards odbyła się podczas sopockiego Europejskiego Forum Nowych Idei. Oprócz spółki, która wyróżnia się tempem ekspansji zagranicznej, Fundacja Kronenberga nagrodziła też firmę zagraniczną, która aktywnie inwestuje w Polsce. Laur ten, przyznany w tym roku po raz pierwszy, przypadł w udziale koreańskiemu koncernowi Samsung Electronics.

– Za liczne inwestycje zwiększające zatrudnienie w Polsce – uzasadnił Sławomir Sikora, prezes zarządu Citi Handlowego, pomysłodawca i inicjator konkursu. Jak przypomniał, fabryka pralek i lodówek Samsunga we Wronkach zatrudniająca około 4 tys. osób jest jedną z najnowocześniejszych w branży. Z kolei warszawskie centrum ds. badań i rozwoju to jeden z największych i najszybciej rozwijających się ośrodków tego typu w naszym regionie Europy.

– Wielu naszych klientów po sukcesach na rynku krajowym decyduje się na ekspansję międzynarodową. To jest zupełnie nowy wymiar działalności, zarówno w aspekcie konkurencji, jak i w aspekcie menedżerskim. Doświadczenia krajowe nie zawsze dają się łatwo przełożyć na sukces na rynkach zagranicznych. Dlatego właśnie warto te sukcesy nagradzać – tłumaczył znaczenie nagród Emerging Markets Champions Sikora. Jak dodał, ekspansja polskich firm ma wymiar nie tylko ekonomiczny. – To jest krok ku spełnieniu aspiracji polskiego społeczeństwa, żeby znaczenie naszego kraju na świecie rosło – podkreślił.

Tegoroczni laureaci nagród Citi Handlowego zostali wybrani przez kapitułę konkursu z listy 100 spółek przygotowanej przez grono 260 ekspertów ze świata nauki, biznesu i polityki. W ub.r., gdy w konkursie była tylko jedna kategoria, nominowanych było 36 firm. Nagrodę otrzymał wówczas koncern KGHM posiadający kopalnie w Polsce, Kanadzie, Chile i na Grenlandii.

W tym roku w kategorii „polskie inwestycje zagraniczne" nominowanych było 57 firm. Wzrost ich liczby względem poprzedniej edycji konkursu to efekt tego, że polskie przedsiębiorstwa coraz odważniej wychodzą poza granice kraju. Świadczą o tym prowadzone przez Fundację Kronenberga badania.

Wynika z nich m.in., że 82 proc. firm, które prowadzą działalność międzynarodową, jest zadowolonych z tego, że zdecydowały się na ekspansję. 56 proc. deklaruje, że na zagranicznych rynkach konkurują jakością, a nie ceną, a 57 proc. wskazuje, że ich konkurentami są firmy nowoczesne. – Polskie spółki wychodzące za granicę nie mają żadnych kompleksów – podsumował badania Fundacji Kronenberga jej prezes – Krzysztof Kaczmar.

Pędząca globalizacja

Gali przyznania nagród Citi Handlowego towarzyszyła debata „Światowa gospodarka w czasach niepewności". Tytułowa niepewność, jak tłumaczyli uczestnicy, to pochodna m.in. napięć geopolitycznych, spowolnienia wzrostu największych gospodarek wschodzących, spadku cen surowców oraz dużych wahań cen akcji.

– Efektem tej niepewności jest to, że wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych wciąż nie wróciła do poziomu sprzed kryzysu, a wolumen handlu, który tradycyjnie rósł nawet dwa–trzy razy szybciej niż globalny PKB, obecnie rośnie wolniej – powiedział Marcos Bontury, dyrektor ds. stosunków globalnych w OECD.

Te zjawiska, zgodzili się jednak paneliści, nie oznaczają końca globalizacji. – Globalizacja to dżinn, który został wypuszczony z butelki i już do niej nie wróci. Obiegu kapitału i technologii zatrzymać się nie da. Dziś na świecie panuje duży pesymizm, ale akurat globalizacja powinna być źródłem optymizmu – podkreślił A.S. Rmachandran, dyrektor ds. rynków wschodzących w Citi.

– Globalizacja nie ma wymiaru wyłącznie gospodarczego. To też obieg informacji, którego nie da się zatrzymać. Globalizacja dzieje się w głowach ludzi. To dobrze, bo gdy ten proces ustaje, jak w latach 30. XX w., kończy się to tragicznie – zgodził się Peter Beudrexl, prezes Siemensa w Polsce. W debacie udział wziął ponadto Piotr Dziwok, prezes Shell Polska, oraz Andrzej Olechowski.

Kapitułę konkursu Emerging Market Champions tworzyli w tym roku: Henryka Bochniarz, szefowa Konferederacji Lewiatan, organizatora EFNI, Michał Broniatowski, redaktor naczelny miesięcznika Forbes, Solange Olszewska, współwłaścicielka firmy Solaris, Janusz Steinhoff, były minister gospodarki, Beata Stelmach, prezes General Electric w Polsce i krajach bałtyckich, Herbert Wirth, prezes KGHM oraz Andrzej Olechowski, przewodniczący rady nadzorczej Citi Handlowego.

Nowy Styl, wywodzący się z Krosna producent mebli biurowych, otrzymał nagrodę Emerging Markets Champions przyznaną po raz drugi przez Fundację Kronenberga działającą przy banku Citi Handlowy. Firma, która w sierpniu br. podpisała umowę kupna szwajcarskiego konkurenta Sitag, została doceniona za konsekwentnie realizowaną strategię rozwoju na rynkach zagranicznych. Było to bowiem jej trzecie przejęcie w ciągu czterech lat.

Wyjście za granicę

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!