Przedsięwzięcie warte jest przeszło ćwierć miliarda złotych. Zwiększy bezpieczeństwo i usprawni lokalny ruch, podniesie także komfort podróży dzięki wygodnym węzłom przesiadkowym na przebudowanych przystankach. Korzyścią będzie także skrócenie przejazdu pociągów dalekobieżnych kierunku Zakopanego o około 12-15 minut, a pociągów lokalnych o około 5 minut. Poprawi się także przejazd w kierunku Skawiny oraz Oświęcimia.
PLK zaplanowały budowę dwóch nowych torów o łącznej długości 2,6 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach.
Budowę estakad podzielono na 6 etapów. Do końca roku na terenie łącznicy będą trwały wyburzenia i układanie podziemnych instalacji. Powstaną też fundamenty pod olbrzymie 8-15 m podpory wiaduktów. Dwie podpory staną w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej. Montaż przęseł estakady na tym skrzyżowaniu będzie wymagał wyłączenia skrzyżowania z ruchu.
- Wstępnie prace zaplanowano na wakacje przyszłego roku. Pod estakadami łącznicy powstanie nowa przestrzeń, którą miasto może odpowiednio urządzić uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia – mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK.
Estakady połączą przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego. Pasażerowie będą wchodzić na peron wejdą schodami z hali przystankowej, która powstanie pod torami. W sąsiedztwie przystanku przebudowany zostanie układ dróg. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. Pojawią się tam niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe dla komunikacji miejskiej. Natomiast przystanek Krzemionki przybliży się do skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej. Zostanie podwieszony pomiędzy estakadami łącznicy. Z przystanku do tramwaju będzie można dostać się schodami lub windą.