Reklama

Nowa linia kolejowa powstanie w Krakowie

Kolej szykuje się do strategicznej inwestycji w Krakowie. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) przystąpi do budowy połączenia pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki.

Publikacja: 24.12.2015 11:44

Przedsięwzięcie warte jest przeszło ćwierć miliarda złotych. Zwiększy bezpieczeństwo i usprawni lokalny ruch, podniesie także komfort podróży dzięki wygodnym węzłom przesiadkowym na przebudowanych przystankach. Korzyścią będzie także skrócenie przejazdu pociągów dalekobieżnych kierunku Zakopanego o około 12-15 minut, a pociągów lokalnych o około 5 minut. Poprawi się także przejazd w kierunku Skawiny oraz Oświęcimia.

PLK zaplanowały budowę dwóch nowych torów o łącznej długości 2,6 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach.

Budowę estakad podzielono na 6 etapów. Do końca roku na terenie łącznicy będą trwały wyburzenia i układanie podziemnych instalacji. Powstaną też fundamenty pod olbrzymie 8-15 m podpory wiaduktów. Dwie podpory staną w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej. Montaż przęseł estakady na tym skrzyżowaniu będzie wymagał wyłączenia skrzyżowania z ruchu.

- Wstępnie prace zaplanowano na wakacje przyszłego roku. Pod estakadami łącznicy powstanie nowa przestrzeń, którą miasto może odpowiednio urządzić uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia – mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK.

Estakady połączą przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego. Pasażerowie będą wchodzić na peron wejdą schodami z hali przystankowej, która powstanie pod torami. W sąsiedztwie przystanku przebudowany zostanie układ dróg. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. Pojawią się tam niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe dla komunikacji miejskiej. Natomiast przystanek Krzemionki przybliży się do skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej. Zostanie podwieszony pomiędzy estakadami łącznicy. Z przystanku do tramwaju będzie można dostać się schodami lub windą.

Reklama
Reklama

Poza budową łącznicy i przebudową przystanków inwestycja obejmuje także przebudowę torów linii nr 91, nr 94 i nr 603, ponadto przebudowę sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowanie 6 rozjazdów kolejowych. Zlecenie zrealizuje konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama