Reklama

Klienci najdardziej doceniają produkty własne sieci handlowych, na których jest nazwa sieci - wynika z badania ARC Rynek i Opinia

Większość klientów sieci handlowych ma świadomość istnienia marek własnych i bardzo je docenia.

Publikacja: 12.01.2016 12:53

Klienci najdardziej doceniają produkty własne sieci handlowych, na których jest nazwa sieci - wynika z badania ARC Rynek i Opinia

Foto: 123rf.com

Klienci doceniają marki własne

Większość klientów sieci handlowych ma świadomość istnienia marek własnych i bardzo je docenia.

Ponad 70 proc. konsumentów ma świadomość istnienia w sieciach handlowych marek własnych. Jedna trzecia konsumentów je docenia. A najlepiej oceniają produkty własne sieci handlowych, na których wyeksponowana jest nazwa sieci – wynika z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Dostępność ulubionych marek, nieobecnych w innych sklepach, jest przez konsumentów wskazywana jako trzecia najważniejsza przyczyna dokonywania zakupów w sieciach handlowych. Aż 37 proc. badanych uważa, że nie warto wydawać pieniędzy na produkty codziennego użytku znanych producentów, skoro sieci handlowe mają własne, równie dobre marki takich samych produktów.

Są jednak takie produkty, które konsumenci kupują ze względu na znana i renomowaną markę, na przykład czekolada. Jeśli jednak decydują się na czekoladę pod marka własną sieci handlowe, to wola te, które eksponują na opakowaniach także nazwę sieci handlowej.

Reklama
Reklama

- Uzyskane wyniki dla ogółu badanych konsumentów potwierdzają tezę o wpływie tożsamości i reputacji właściciela marki na postawy konsumentów wobec marki. Czynnik ten znacząco różnicuje postrzeganą przez konsumentów wiarygodność marki i wywiera silny wpływ na komponent behawioralny postawy, w szczególności deklarowaną przez konsumentów skłonność do zakupu marki – komentuje prof. Teresa Taranko z Katedry Rynku, Marketingu i Jakości SGH.

Konsumenci postrzegają marki czekolady stworzone przez producentów jako bardziej znane, ale jednocześnie bardziej drogie niż marki należące do sieci handlowych. - Badanie ujawniło także bardzo zbliżone postawy grupy konsumentów preferujących wysoką jakość produktów wobec marek niezależnie od ich źródła pochodzenia - komentuje prof. Teresa Taranko.

- Pojęcie marki własnej ewoluuje z czasem. Marka własna coraz rzadziej jest kojarzona z gorszą jakością i nieciekawym opakowaniem. Co więcej, od pewnego czasu dostępne są marki własne premium, wokół których sieci handlowe prowadzą intensywne działania marketingowe. Tak wysoki odsetek osób ceniących marki własne to duży sukces sieci handlowych. Oczywiście nadal duża część konsumentów uważa produkty tych marek za gorsze, jednak należy pamiętać, że producenci markowych, tradycyjnych produktów często przez dziesięciolecia pracowali na swój wizerunek i reputację - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia i dodaje, że jedna trzecia konsumentów nie ma zdania na temat marek własnych może oznaczać, że ich nie identyfikuje, lub że nie kupuje.

- To istotny sygnał dla sieci handlowych, gdyż są to potencjalni konsumenci marek własnych, którzy być może już korzystają z wybranych produktów marek własnych, a odpowiednia zachęta mogłaby ich skłonić do wypróbowania również innych produktów lub do częstszego wybierania takich produktów – mówi dr Adam Czarnecki.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na Epanel.pl) w sierpniu 2015 roku. Próba: N=1017 osób w wieku 18-65 lat.

Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama