Eksperci firmy analitycznej ABI Research prognozują, że za 5 lat sprzedaż tabletów będzie o jedną trzecią mniejsza niż obecnie. W 2015 r. na rynek wprowadzono ponad 207 mln tabletów, a – jak szacuje się – w 2021 r. kupiony zostanie już tylko 140 mln szt.

Analitycy spadek popytu tłumaczą nasyceniem rynku oraz stosunkowo dużą niezawodnością takich urządzeń. Pokazują to statystki, z których wynika, że klienci nie chcą kupować już tanich modeli a wybierają markowe sprzęty. W tym roku takie markowe produkty mają stanowić już 70 proc. rynku. W ciągu pięciu lat ich udział sięgnie do 89 proc. Kupujący tablety lepszej jakości przyczyniają się jednocześnie do tego, że cykl wymiany urządzeń wydłuża się.

Na niekorzyść tabletów działa również wysoka popularność smartfonów. Jednak i wysokie, dwucyfrowe dynamiki sprzedaży dla tej kategorii produktów, z którymi dotąd mieliśmy do czynienia, zaczynają się kurczyć. Eksperci firmy Gartner przewidują, że bieżący rok przyniesie najmniejsze w historii wzrosty sprzedaży. Zdaniem Ranjita Atwala, dyrektor badań Gartnera, w 2016 r. kupimy około 1,5 mld smart fonów. To oznacza zaledwie 7-proc. wzrost rok do roku. Co ciekawe, Gartner przewiduje renesans sprzętu komputerowego. Popyt na takie urządzenia w 2015 r. sięgnął 289 mln sztuk. W 2018 r. ma już sięgnąć 306 mln szt. (prawie 6 proc. wzrostu).