Reklama

Internet wymaga edukacji

Państwo i biznes mogą wspólnie kształcić świadomych użytkowników sieci.

Publikacja: 19.10.2016 19:59

Superkoderzy to jedna z akcji obejmujących warsztaty komputerowe dla dzieci. Korzystają z nich także

Superkoderzy to jedna z akcji obejmujących warsztaty komputerowe dla dzieci. Korzystają z nich także pociechy pracowników telekomu.

Foto: materiały prasowe

materiał przygotowany we współpracy z Orange Polska

Tym, jak będzie wyglądać rynek pracy w Polsce w przyszłości, zajmują się różne gremia, ale o prognozę, która sprawdzi się w 100 procentach, jest bardzo trudno.

Jesteśmy skazani na technologie

W 2009 roku raport z badania dot. zawodów przyszłości opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Autorzy raportu zalecali, by szczególną uwagę zwrócić na sektory związane z komunikowaniem się ludzi, czyli z branżami informatyczną (komputerową) i telekomunikacyjną. „Informatyka jest podstawową dziedziną horyzontalną, posiadającą szeroki wpływ na rozwój niemal wszystkich dziedzin życia społecznego, gospodarki, nauki, administracji, kultury" – oceniali.

W 2013 roku wyniki badań opublikował Uniwersytet Łódzki we współpracy z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych. Wynikało z niego, że do 2020 r. w Polsce najsilniej – o 58 proc., do 286 tys. – wzrośnie grono osób wykonujących pracę związaną z informatyką: testerów oprogramowania, specjalistów ds. baz danych i sieci komputerowych, administratorów systemów komputerowych i pokrewnych. Mimo to, według Komisji Europejskiej, w 2020 r. zabraknie 900 tys. specjalistów z zakresu ICT.

Reklama
Reklama

Nic dziwnego, że zarówno państwo, jak i firmy prywatne, szczególnie działające w branży ICT, interesują się kształceniem nowych umiejętności Polaków.

Trzeba walczyć ze stereotypem

– Polskich dzieci nie trzeba uczyć korzystania z komputera, ale z internetu – jak najbardziej – uważa Jean Francois Fallacher, prezes Orange Polska, telekomu znanego m.in. z prowadzenia multimedialnych pracowni w małych miejscowościach. Jego zdaniem, zarówno państwo, jak i biznes oraz organizacje pozarządowe mają tu do odegrania istotną rolę.

– Rządowe plany wprowadzenia w szkołach nauki programowania od najmłodszych lat są dobrym przykładem działań państwa. Jako Orange Polska z jednej strony inwestujemy w rozwój technologii i upowszechniamy szybki internet, z drugiej mamy jedyną wśród telekomów fundację, która od 11 lat wykonuje gigantyczną pracę na rzecz edukacji cyfrowej Polaków, współpracując także z innymi organizacjami – przypomina Fallacher.

Dane jego firmy wskazują, że od 2005 r. przekazała na cele społeczne, głównie edukację cyfrową, niemal 200 mln zł. Pieniądze trafiły do ponad 900 organizacji społecznych. W ramach działań edukacyjnych pod hasłem Tu i Tam Orange chce do końca 2018 r. przeszkolić 1 mln osób z zasad bezpiecznego internetu.

– Warto połączyć siły. Potrzebne są działania edukacyjne skierowane zarówno do dzieci i młodzieży, jak i też nauczycieli, opiekunów, rodziców. By tworzyć pozytywną atmosferę wokół technologii i przełamać stereotyp, że internet to tylko źródło pustej rozrywki – zachęca Jean-Francois Fallacher. Są już przykłady takiej współpracy. Niedawno resort cyfryzacji objął honorowym patronatem najnowszy program Orange – MegaMisja, skierowany do szkolnych świetlic. Na tym etapie objął on 350 placówek.

W edukację cyfrową inwestują także inne firmy, takie jak Samsung, wspierający program Mistrzowie Kodowania.

Reklama
Reklama

W klasie nie tylko komputer

Tych, którzy obawiają się złego wpływu internetu, szef Orange pyta retorycznie: – Dlaczego szkoła miałaby być oderwana od rzeczywistości i udawać, że internet, komputery i smartfony nie istnieją?

Jak przekonują badacze, rozsądne używanie komputerów podczas lekcji poprawia wyniki uczniów. Warunek jest jeden: komputer musi być jedną z pomocy dydaktycznych, a nie głównym narzędziem pracy.

Instytut Badań Edukacyjnych wskazuje, że młodzi ludzie, którzy korzystają z komputera 2–4 godziny dziennie, osiągają najlepsze wyniki na tzw. teście PISA (Programme for International Student Assessment).

Tydzień kodowania

Polska uczestniczy właśnie w Europejskim Tygodniu Kodowania (Code Week), akcji zainicjowanej cztery lata temu przez Młodych Doradców ds. Agendy Cyfrowej przy Komisarz Neelie Kroes. Pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji od 17 do 22 października trwa cykl wydarzeń edukacyjnych kierowanych do szkół. Resort uruchomił bezpłatne warsztaty w siedzibie (prowadzone przez Kids Code Fun oraz Cyfrowych Wynalazców i Mistrzów Kodowania) oraz w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Podległy MC Instytut Badawczy NASK 19 i 20 października organizuje warsztaty transmitowane online do ponad stu szkół w całej Polsce. Będzie też wykład dla nauczycieli.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama