Brytyjski gigant na rynku tytoniowym finalizuje nabycie pakietu kontrolnego – 58 proc. akcji koncernu Reynolds American, właścicielem m.in.: marki Camel. Wcześniej BAT (właściciel marek takich jak: Lucky Strike, Pall Mall czy Dunhill) posiadał 42 proc. udziałów. Zarządy obu spółek ustalają szczegóły transakcji. Obaj producenci chcą zwiększyć udziały w rynku oraz rozwinąć alternatywne produkty dla klasycznych papierosów w dobie zmian preferencji konsumenckich (np.: elektroniczne papierosy).
Transakcja z Brexitem w tle
Będzie największa transakcja giełdowa w Wielkiej Brytanii po Brexicie. Co ciekawe wynik czerwcowego referendum o opuszczeniu Unii Europejskiej umocniła kondycję finansową BAT poprzez większe przychody i bardziej korzystne rozliczenia w innych walutach, które pozwoliły się uniezależnić od słabnącego funta. Szacowana wartość korzyści z synergii po połączeniu firm może wynieść nawet 400 mln dol.
Przetasowania na rynku
Dzięki fuzji BAT-Reynolds udziały w rynku nowego producenta za 2015 wyniosły 12,5 proc. co plasuje go na trzecim miejscu. Większe udziały mają koncerny: Philip Morris International (właściciel marki Marlboro) – 14,7 proc. oraz państwowy koncern China National Tobacco z wynikiem 44 proc. W zeszłym roku BAT za 2,4 mld dol. nabył brazylijskiego producenta papierosów Souza Cruz SA. Natomiast Reynolds American ma na swoim koncie tegoroczne przejęcie za 25,9 mld. dol. spółki Lorillard, specjalizującej się papierosach mentolowych. Jak zaznaczył prezes BAT Nicardo Durante nowy podmiot stanie się tytoniowym liderem w USA. Według Jonathana Leinstera z firmy analitycznej Berenberg „BAT-Reynolds mają technologię i zgodne cele by kooperować przejąć znaczne udziały na światowym rynku". Cały proces operacji przejęcia nadzorowały m.in.: Deutsche Bank i UBS.