Trzy tygodnie na rejestrację starszych kart prepaid

W IV kwartale 2016 roku spadek sprzedaży telefonii na kartę wyhamował. Telekomy nadal walczą o aktywnych użytkowników.

Aktualizacja: 10.01.2017 08:44 Publikacja: 09.01.2017 20:28

Trzy tygodnie na rejestrację starszych kart prepaid

Foto: 123RF

W trzecim kwartale ubiegłego roku sprzedaż kart prepaid spadła o połowę w porównaniu z tą sprzed wejścia w życie tzw. ustawy antyterrorystycznej – informowali operatorzy komórkowi, omawiając wyniki finansowe za ten okres.

Ustawa wprowadziła obowiązek rejestracji prepaidów i sprawiła, że zainteresowanie tą formą usługi operatorów mobilnych mocno spadło. W efekcie od lipca do końca września ze statystyk operatorów wyparowało 1,82 mln prepaidów i we wrześniu było ich 24,8 mln. W ostatnim kwartale ubiegłego roku spadek bieżącej sprzedaży był już dużo mniejszy – wynika z ustaleń „Rzeczpospolitej".

Co więcej, komórkowe sieci, takie jak Plus czy Play oraz Virgin Mobile Polska deklarują też, że są zadowolone z poziomu rejestracji kart prepaid. Dokładnych danych nadal nie ujawniają. W Virgin Mobile odsetek ten przekracza już 70 proc.

Jak idzie sprzedaż i rejestracja kart prepaid w Play? Czy faktycznie, jak obawiała się tego branża, gros użytkowników czeka do ostatniej chwili, która nastąpi pod koniec stycznia? – Niestety, na żadne z tych pytań nie możemy precyzyjnie odpowiedzieć. Jesteśmy zadowoleni, ale wiemy, że jeszcze mnóstwo pracy przed nami, dlatego wystartowaliśmy z superloterią – mówi Marcin Gruszka, rzecznik P4. Chodzi o kampanię Karta Milion Warta, w której do rejestracji numeru komórkowego prepaid i udziału w loterii nagród o wartości ponad 3 mln zł (główna nagroda to 1 mln zł) namawiają prezenterzy telewizyjni: Zygmunt i Filip Chajzer (ojciec i syn). Loterię, na zlecenie P4, zorganizowała firma Unique One.

Wcześniej loterię promującą rejestrację ogłosił także T-Mobile Polska (prowadzi ją firmą Digital Alea) i nadal można w niej wygrać m.in. auto marki BMW.

– Nie podajemy liczby klientów, którzy już zarejestrowali swój numer, natomiast jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowego przebiegu tego procesu, a trwające obecnie telewizyjne kampanie reklamowe powinny jeszcze bardziej go zintensyfikować. Więcej szczegółów podamy na konferencji podsumowującej wyniki za czwarty kwartał – mówi Olga Zomer, rzecznika Cyfrowego Polsatu.

– Liczba osób rejestrujących karty rośnie z tygodnia na tydzień, ale mamy wrażenie, że mimo szeroko prowadzonych kampanii informacyjnych znaczna część użytkowników prepaidów nadal nie wie o obowiązku ich rejestracji. Tego typu sygnały docierają do nas m.in. od naszych sprzedawców – mówi Dariusz Materek, rzecznik Kolportera. Jak podaje, saloniki i salony prasowe pod tą marką zarejestrowały w sumie 70 tys. kart prepaid. Wszystkie w IV kwartale ub.r.

Ruch, który wcześniej ustalił warunki współpracy z telekomami przy rejestracji, swoich wyników na tym polu nie zdradza. Deklaruje, że są satysfakcjonujące.

Operatorzy zaczęli akcję informacyjną, kierując klientów do swoich salonów i sklepów partnerskich. To zapewne tu centruje się obsługa użytkowników telefonii na kartę.

Efekty trzęsienia ziemi w prepaidzie widać będzie po I kwartale br. To, jak wyglądał rynek w końcu grudnia, w trakcie walki o użytkownika, widać będzie w danych Głównego Urzędu Statystycznego 25 stycznia.

Jak ocenia Joergen Bang-Jensen, prezes Playa, przychody operatorów z segmentu prepaid mogą się skurczyć o około 7 proc. Liczba aktywnych użytkowników zaś o około 5 proc. Uważa się, że wykorzystują kilkanaście milionów kart.

Co mówi prawo

Rejestrację karty prepaid poprzez podanie danych osobowych wprowadziła tzw. ustawa antyterrorystyczna. Karta kupiona po 30 czerwca 2016 r. jest aktywowana przez operatora dopiero po jej rejestracji. Natomiast na rejestrację kart aktywowanych przed 1 lipca ub.r. jest czas do końca stycznia 2017 r. Inaczej zostaną wyłączone. Wg Urzędu Komunikacji Elektronicznej operatorzy powinni je aktywować, gdy klient dopełni formalności, a konto zachowa ważność.

Biznes
Rosjanie kupili tynk do silosów atomowych w UE. Niemiecka firma zaprzecza łamaniu sankcji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Ciekawe wieści z CD Projektu. Jak sobie radzą Wiedźmin i Cyberpunk?
Biznes
Europejska zbrojeniówka napędza rynek pracy
Biznes
Nie chce, ale musi. Roman Abramowicz przenosi biznes do Rosji
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Negocjacje UE-USA przyspieszają, coraz mniej umów B2B, Tesla traci Europę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont