Inspektorat Uzbrojenia MON zdecydował, że będą to specjalnie wyposażone samoloty Boeing B737. Umowa przewiduje zakup dwóch nowych maszyn i jednej używanej za to z błyskawiczną dostawą - jeszcze pod koniec tego roku. Samoloty będą mogły zabierać na pokład ponad 130 pasażerów.
Odrzutowce jak fortece
Nowe samoloty, BBJ2, mają zasięg umożliwiający przewóz pasażerów z Warszawy do Nowego Jorku bez międzylądowania. Maszyny w specjalnej rządowej konfiguracji mają mieć salon HEAD dla czterech pasażerów, przedział VIP dla dwóch osób, przedział biznes dla 12 pasażerów i klasę ekonomiczną dla 48 pasażerów (łącznie 66 miejsc). Na pokładzie będzie również zabudowane miejsce odpoczynku załogi i system podtrzymywania życia. Jak ujawnił wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiadających za zakupy armii odrzutowce będą tak wyposażone, aby pełnić role powietrznego punktu kierowania krajem. Najwyżsi państwowi decydenci będą, więc mieli na pokładzie odpowiednie systemy ochrony pasywne i aktywne, a także urządzenia bezpiecznej kodowanej łączności do poziomu „tajne" – ujawnił wiceminister Kownacki. Odrzutowce będą wyposażone w standardowe dla ich klasy urządzenia m in. system identyfikacji swój-obcy, wojskowy system nawigacyjny oraz system łączności radiowej i satelitarnej - jawnej i szyfrowanej.
Pierwszy boeing w tym roku
Zdaniem wiceministra Kownackiego, wyposażenie i zabezpieczenie polskich samolotów będzie porównywalne z supermaszyną Air Force One, którym lata prezydent USA.
Umowa przewiduje dostawę trzech samolotów Boeing 737-800NG, w tym jednego używanego w konfiguracji pasażerskiej i dwóch w konfiguracji z salonką oznaczonych jako BBJ2 ( od Boeing Business Jet). Ponadto obejmuje dostawę pakietu logistycznego i dokumentacji technicznej, szkolenie personelu latającego i technicznego oraz wsparcie eksploatacji.
Samolot używany ma zostać dostarczony do 15 listopada 2017 r., a nowe samoloty - do połowy września i połowy listopada 2020 r. Maszyny trafią do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Używany samolot w konfiguracji pasażerskiej będzie dostarczony najpierw w wersji typowej dla linii lotniczych (132 miejscowej), ale po kilku latach zostanie przebudowany do wersji z 12 miejscami w klasie biznes i 120 w klasie ekonomicznej. Samoloty będą miały malowanie w barwach narodowych.