#RZECZoBIZNESIE: Robert Zawadzki: Polska na najlepszych imprezach branżowych na świecie

Stoisko informacyjno-promocyjne polskiej branży na targach zagranicznych ma być miejscem z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać na szereg różnych sposobów - mówi Robert Zawadzki, z-ca Dyrektora Departamentu Promocji Gospodarczej PAIH, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 05.12.2017 11:49 Publikacja: 05.12.2017 11:18

#RZECZoBIZNESIE: Robert Zawadzki: Polska na najlepszych imprezach branżowych na świecie

Foto: tv.rp.pl

W środę rusza program "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe - Marka Polskiej Gospodarki – Brand". Zawiera on 12 branżowych programów promocji. PAIH zajmuje się 9 z nich. - Np. branżą meblarską, jachtów i łodzi rekreacyjnych, budowy i wykończania budowli, kosmetyków, mody polskiej połączonej z biżuterią, części samochodowe i lotnicze, biotechnologia i farmacja czy sprzęt medyczny – wyliczał Zawadzki.

Przyznał, że jachty to jedna z niewielu branż, gdzie produkcja idzie prawie w całości na eksport. - 90 parę proc. produkcji jest kierowanych na eksport. To ciekawy przypadek, bo mamy promować polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Mają to być działania mające wprowadzić ich na rynki zagraniczne, a tu mamy branżę w której większość z nich już te rynki dobrze zna – mówił gość.

Program to blisko 100 imprez targowych realizowanych do końca 2019 r.

- Ten program ma 2 filary. Jednym z nich jest filar poddziałania 3.3.3 realizowany przez PARP, który opiera się na dofinansowaniu przedsiębiorców do działań prowadzonych m.in. na targach zagranicznych (Go to Brand). Drugi to program, o którym dzisiaj mówimy, to realizacja działań głównie poprzez stoisko informacyjno-promocyjne polskiej branży na targach zagranicznych. Stoisko nie przewiduje udziału przedsiębiorców w charakterze wystawców, natomiast ma być miejscem z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać na szereg różnych sposobów - tłumaczył Zawadzki.

Stoisko pojawi się na konkretnych imprezach targowych, kluczowych dla każdej z branż. - Spotkaliśmy się z opiniami, że dobór targów jest słuszny i są to najlepsze imprezy jakie w tym momencie odbywają się na świecie. Mamy nadzieję, że ich wpływ na ewentualne kontrakty, czy samo poznanie rynku, będzie na tyle duży, że przedsiębiorcy skorzystają w znaczący sposób – mówił gość.

- Po naszej stronie będzie zatrudnienie ekspertów branżowych, którzy będą nas ukierunkowywali na konkretne działania. Na razie dokonaliśmy oceny firm, które zgłosiły się do poddziałania 3.3.3. W wielu przypadkach są to firmy, które mają potencjał. Są też takie, które posiadają tradycyjny asortyment i będą musiały się dostosowywać – dodał.

Przyznał, że często polscy przedsiębiorcy wyjeżdżają na targi nie do końca przygotowani do ekspansji zagranicznej. - Tu jest najwięcej do zrobienia – ocenił.

 

PAIH to też zagraniczne biura handlowe. - Jeżeli przedsiębiorca już znajduje się na rynku i ma partnerów biznesowych, to może nie potrzebować naszego wsparcia. Wtedy przyda mu się co najwyżej przyczółek w postaci możliwości skorzystania z przestrzeni biurowych, czy potraktowanie naszego przedstawiciela jako punktu kontaktowego - tłumaczył Zawadzki.

Podkreślił, że dużą rola dla zagranicznych biur handlowych PAIH to wprowadzenie przedsiębiorców na rynek zagraniczny. - Pomoc przy pierwszych krokach jak identyfikowanie poszczególnych kanałów dystrybucji, segmentów rynku, którymi powinni się zainteresować. Często przedsiębiorcy chcieliby coś wysyłać za granicę, byli na targach, ale nie mają wiedzy o rynku. Jesteśmy w stanie przygotowywać podstawowe analizy dla różnych branż i zdobywać odpowiedzi na konkretne zapytania z Polski – zaznaczył Zawadzki.

W środę rusza program "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe - Marka Polskiej Gospodarki – Brand". Zawiera on 12 branżowych programów promocji. PAIH zajmuje się 9 z nich. - Np. branżą meblarską, jachtów i łodzi rekreacyjnych, budowy i wykończania budowli, kosmetyków, mody polskiej połączonej z biżuterią, części samochodowe i lotnicze, biotechnologia i farmacja czy sprzęt medyczny – wyliczał Zawadzki.

Przyznał, że jachty to jedna z niewielu branż, gdzie produkcja idzie prawie w całości na eksport. - 90 parę proc. produkcji jest kierowanych na eksport. To ciekawy przypadek, bo mamy promować polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Mają to być działania mające wprowadzić ich na rynki zagraniczne, a tu mamy branżę w której większość z nich już te rynki dobrze zna – mówił gość.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił