Błąd w systemie transakcyjnym MultiBanku

W wyniku awarii systemu MultiBanku część przelewów zleconych przez jego klientów nie dotarła na rachunki odbiorców

Publikacja: 14.08.2008 07:06

Błąd w systemie transakcyjnym MultiBanku

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Błąd systemu MultiBanku spowodował, że część przelewów zlecanych przez klientów tego banku między 8 a 11 sierpnia nie została zrealizowana. W polu odbiorcy pojawiały się bowiem dane nadawcy. To spowodowało, że część banków, do których były one kierowane, zwróciło je z powrotem.

– Większość przelewów dotarła na rachunki odbiorców – przekonuje Mateusz Żelechowski z MultiBanku. – Problem dotyczy około 1,2 proc., czyli tysiąca przelewów realizowanych w poniedziałek 11 sierpnia.

Dodaje, że usterka systemu została wykryta i naprawiona, a do każdego klienta, który w tych dniach wykonywał przelewy, wysłano specjalny komunikat w systemie transakcyjnym. Natomiast osoby, których przelewy zostały odrzucone, są dodatkowo informowane o tym fakcie telefonicznie przez konsultantów banku. Problem nie dotyczy przelewów do ZUS oraz poleceń zapłaty, które w całości zostały zrealizowane poprawnie.

Klienci, którzy padli ofiarą awarii systemu muszą powtórnie zlecić przelewy, ponieważ bank nie ma prawa wykonać takiej operacji. MultiBank zapowiada, że zwróci opłaty za ponowne wykonanie transakcji i ewentualne dodatkowe koszty, które poniosą klienci w wyniku opóźnienia w realizacji przelewów.

1000 przelewów zleconych w weekend przez klientów Multibanku nie trafiło na konta odbiorców

– Osoby, które wskutek usterki spóźniły się z terminowym wypełnieniem swoich zobowiązań, np. opłaceniem raty kredytu czy opłat za rachunki i poniosą związane z tym koszty, proszone są o składanie reklamacji w placówce banku lub przez multilinię, wówczas bank pokryje ewentualne straty klientów wynikające np. z karnych odsetek za zwłokę – zapewnia Mateusz Żelechowski. W ostatni weekend bank wprowadzał zmiany w systemie transakcyjnym, poszerzając jego funkcjonalność.

Niedawno drugą w tym roku awarię miał system Visa. W jej wyniku część klientów posiadających karty tej organizacji miała podwójnie zaksięgowane transakcje wypłat z bankomatów.

Kilka dni temu miała miejsce awaria części bankomatów Pekao, które przestały rozpoznawać swoich klientów i naliczały im prowizje za wypłaty z bankomatu.

Błąd systemu MultiBanku spowodował, że część przelewów zlecanych przez klientów tego banku między 8 a 11 sierpnia nie została zrealizowana. W polu odbiorcy pojawiały się bowiem dane nadawcy. To spowodowało, że część banków, do których były one kierowane, zwróciło je z powrotem.

– Większość przelewów dotarła na rachunki odbiorców – przekonuje Mateusz Żelechowski z MultiBanku. – Problem dotyczy około 1,2 proc., czyli tysiąca przelewów realizowanych w poniedziałek 11 sierpnia.

Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano