fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Sylwetki

Rekordowy optymizm

Polacy lepsi od amerykanów. Wskaźnik optymizmu konsumentów w grudniu znów osiągnął najwyższy poziom w swojej historii. To już drugi miesiąc z rzędu
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) przyjmuje obecnie wartość 115, co oznacza wzrost o ponad 2 pkt.
Podobnie jak przed miesiącem przyczyniła się do tego ocena sytuacji gospodarczej w kraju, która z miesiąca na miesiąc jest coraz lepsza. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł do poziomu blisko 119 pkt. Tylko 18 proc. badanych uważa, że w ostatnim czasie sytuacja gospodarcza się pogorszyła, a jeszcze mniej, 13 proc., spodziewa się jej pogorszenia w przyszłości. Równocześnie rośnie odsetek osób, których zdaniem mamy do czynienia z poprawą sytuacji gospodarczej kraju.
W grudniu odnotowaliśmy również lepszą ocenę własnej sytuacji materialnej w gospodarstwach domowych. Przybyło osób, według których obecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałych. W efekcie wskaźnik skłonności do zakupów zyskał ponad 1 pkt i przyjmuje wartość 112,43 pkt. Zdecydowanie najwięcej optymistów jest wśród osób najmłodszych oraz najlepiej sytuowanych. W tej ostatniej grupie poziom WOK jest naprawdę imponujący – przyjmuje wartość prawie 142 pkt. Najmniej optymistyczni są emeryci i renciści. W tej grupie wartość wskaźnika nie przekroczyła jeszcze 100 pkt. Optymizm konsumentów jako pierwsi zaczęli badać Amerykanie. Na badaniach Uniwersytetu Michigan wzorowane były też polskie badania realizowane obecnie przez Ipsos. Choć oba badania różnią się nieco w szczegółach, to doświadczenie wskazuje, że w podobny sposób odwzorowują nastroje społeczne. I w Polsce, i w USA stosowana jest również ta sama skala. Ostatni pomiar Uniwersytetu Michigan mówi o optymizmie na poziomie 74,5 pkt, co oznacza, że wśród Amerykanów zdecydowanie przeważają pesymiści. Rezultat ten nie dziwi, biorąc pod uwagę złe wskaźniki makroekonomiczne w USA i coraz częściej formułowane obawy przed recesją. Dla nas natomiast może to być dowód negujący stereotyp, że Polak jest zawsze pesymistą, a Amerykanin optymistą. Wskaźnik optymizmu konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7 a 13 grudnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Ipsos w Warszawie przy ul. Puławskiej 39, tel. 022 848 35 57; e-mail:grzegorz.sygnowski@ipsos.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA