fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Miejsce an biznes w centrum handlowym

Tomasz Górski doradza pani Katarzynie w czasie indywidualnego spotkania w siedzibie firmy C & W
Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik
Jak, mając pomysł na biznes, odnaleźć się na rynku nieruchomości komercyjnych? Czytelniczka wygrała spotkanie z doradcą
Serwis Nieruchomości „Rzeczpospolitej" razem z międzynarodową firmą doradczą Cushman & Wakefield prowadzą akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu. Podpowiadamy, jak rozmawiać z zarządcą budynku, negocjować wysokość czynszu i zapisy w umowie.
Czekamy na listy od czytelników, którzy poszukują nietypowego lub całkiem standardowego biura w atrakcyjnym miejscu, planują otworzyć punkt w centrum handlowym lub  poszerzyć prowadzaną już działalność oraz wynająć magazyn w atrakcyjnej lokalizacji. (więcej szczegółów o akcji)
Spośród autorów nadesłanych listów nasi eksperci raz w miesiącu wybiorą osobę,  z którą umówią się na indywidualną konsultację i przygotują dla niej poradę. Czekamy na listy: nieruchomosci@rp.pl
W tym miesiącu eksperci firmy C & W wybrali list pani Katarzyny (nazwisko do wiadomości redakcji).

Co planuje czytelniczka?

Nasza czytelniczka, pani Katarzyna, napisała: "Chciałabym skorzystać z porady eksperta, który zajmuje się centrami handlowymi. Chodzi o warszawskie obiekty.
Mam plan, by wejść do centrów z usługami/poradami, które możną świadczyć na tzw. stendach czy na małych stanowiskach w pasażu handlowym, gdzie jest duży ruch, najlepiej obok supermarketu. Potrzebne byłyby dwa miejsca siedzące i stanowisko z laptopem, dostęp do prądu.
Jaka jest szansa, by mały, nieznany najemca mógł się pojawić w najbardziej obleganych centrach, jak Złote Tarasy, Galeria Mokotów czy Arkadia? A w Wola Parku czy CH Targówek łatwiej o miejsce dla takiego najemcy?
Z jakim okresem oczekiwania oraz jakimi czynszami i innymi opłatami muszę się liczyć? Na jak długo trzeba podpisać umowę. Co dzieje się wtedy, gdy biznes nie idzie, i trzeba wycofać się z umowy? Czy można uzyskać rabat przy wynajmie w kilku centrach handlowych u tego samego właściciela?"

Co poradził ekspert?

Tomasz Górski, starszy negocjator w Dziale powierzchni handlowych w firmie: Cushman & Wakefield:
- Najważniejszym pytaniem, na jakie musi sobie pani odpowiedzieć, jest to czy będzie Pani prowadzić swoją działalność gospodarczą według własnego pomysłu, czy ewentualnie skorzysta z bogatej na naszym rynku oferty firm udzielających franczyzy.
Pierwsza z wymienionych powyżej sytuacji gwarantuje zdecydowanie większą dozę swobody – jako osoba organizująca swój pierwszy biznes sama podejmuje pani decyzje we wszystkich istotnych kwestiach dotyczących organizowanej przez siebie działalności. Nie ma pani jednak gwarancji, czy pomysł się sprawdzi i czy odniesie pani sukces.  Jest to m.in. wynikiem braku wcześniejszej weryfikacji pomysłu przez rynek, gdyż konsumenci korzystający z pani usług zdecydują o ewentualnym sukcesie, bądź porażce.
Jest to ważne także z innego powodu. Do swojego pomysłu na biznes musi pani przekonać właściciela galerii handlowej, w której chce pani zaistnieć. Musi go pani przekonać, że pani stand, zwany także wyspą, będzie stanowił tzw. wartość dodaną dla centrum.
W przypadku sieci franczyzowej jest to prostsze. Standy takiej firmy już istnieją w innych centrach i łatwo można sprawdzić, czy taka działalność odnosi sukces. Jeżeli będzie to pani pomysł, musi go pani dobrze przedstawić. Pomocne będą tu wszelkiego rodzaju wizualizacje, pokazujące jak dany stand będzie wyglądał w rzeczywistości.
Bardzo ważny jest także wybór galerii, z którymi chciałaby pani współpracować - zależy on przede wszystkim od usług, które będzie Pani oferować, jak i klientów, do których będą one skierowane.
Kiedy galerie będą wybrane i będzie Pani miała wstępną zgodę wynajmujących w nim powierzchnie na proponowaną działalność, kolejnym krokiem jest rozpoczęcie negocjacji. W pierwszej kolejności powinny dotyczyć warunków finansowych, a następnie postanowień umowy najmu.
Umowy na wyspy podpisuje się zasadniczo na krótkie okresy (np. tylko na miesiąc na sprzedaż jakiś sezonowych produktów), bądź na czas nieokreślony z krótkim terminem wypowiedzenia. W przypadku nowego biznesu, który nie wiadomo czy wypali, jest to dobre rozwiązanie, bo daje pani możliwość szybkiej rezygnacji, ale działa to też w drugą stronę. Nie ma pani pewności czy to wynajmujący nie wypowie pani umowy, jak znajdzie innego najemcę.
Jeżeli bierzemy pod uwagę koszty prowadzenia działalności, to zorganizowanie punktu handlowego w formie standu na pasażu handlowym jest dużo tańsze od zorganizowania tej samej działalności w standardowym lokalu. Niższe są zarówno koszty związane z czynszem, jak i z samym wykonaniem takiej wyspy.
Niektóre centra handlowe narzucają swój wzór standu, do którego należy się dostosować. Nie jest to jednak regułą, gdyż jest wiele firm, szczególnie kosmetycznych, które mają swój wzór standu i jest on zasadniczo akceptowany we wszystkich galeriach.
Ile trzeba będzie zapłacić za wynajem? Czynsze w nowoczesnych galeriach handlowych są praktycznie zawsze określane w euro. Jednak czynsz miesięczny jest każdorazowo przeliczany na złotówki, najczęściej po kursie z dnia wystawienia faktury.
Wysokość czynszu zależy od wielkości wyspy jego usytuowaniu w ramach pasażu. Najdroższe są standy naprzeciw linii kas marketu spożywczego oraz w miejscach o największym natężeniu ruchu pieszego. Proste standy są w cenie kilkuset euro miesięcznie (w galeriach ze słabszą lokalizacją) do 2 -3 tys. euro miesięcznie w najlepszych obiektach. Do czynszu doliczane są koszty mediów zużytych przez najemcę w ramach prowadzonej działalności.
Życzymy  czytelnicze, aby jej pomysł na biznes w galeriach handlowych się sprawdził, a umowy najmu były dla niej korzystne.
Czekamy na kolejne listy od czytelników: nieruchomosci@rp.pl

Centrów handlowych będzie przybywać (patrz raport)

- Do końca 2012 r. ma powstać na terenie Europy 5,8 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych, ale jej ostateczna wielkość będzie zależeć od popytu najemców i tempa ożywienia gospodarczego.
- Na Rosję i Turcję przypada 41 proc. przewidywanej nowej podaży w drugim półroczu 2011 r. i w 2012 r. W Rosji zasoby powierzchni handlowej mogą wzrosnąć do końca przyszłego roku o prawie 3 mln mkw., w tym w obiektach oferujących ponad 100 tys. mkw. w Krasnodarze, Ufie i Samarze. W Turcji buduje się obecnie ponad 800 tys. mkw., z czego większość w Stambule.
- W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych nowych projektów na drugą połowę bieżącego roku i 2012 r. są Francja i Włochy.
- Po rekordowym 2009 r. podaż powierzchni centrów handlowych w Polsce ustabilizowała się na poziomie średnio 500 tys.  mkw. rocznie. Polski rynek handlowy wkroczył w fazę zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że obecnie budowane centra handlowe są lepiej dostosowane wielkością i konceptem komercyjnym do możliwości  najemców. Ponieważ wiele obiektów znajduje się na wczesnym etapie planowania, wzmożona fala podaży spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie.
- Jednymi z najnowszych projektów centrów handlowych w Warszawie są obiekty planowane przez firmę GTC. Równolegle z pracami nad inwestycją w Wilanowie, Globe Trade Centre planuje budowę drugiego nowoczesnego centrum handlowo-rozrywkowego w Warszawie. Inwestycja powstanie na działce o powierzchni 4,9 ha na Białołęce. Ma kosztować ok. 160 mln euro
Źródło: Cushman & Wakefield
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA