fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Leasing konsumencki pozostaje produktem niszowym

Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak
Leasing konsumencki pozostaje produktem niszowym i zdaniem przedstawicieli branży nie zmieni się w najbliższych miesiącach
Wejście w życie w lipcu tego roku ustawy ograniczającej bariery administracyjne  (nowe przepisy w ustawach PIT i CIT)  w oferowaniu leasingu konsumenckiego przez firmy leasingowe nie spowodowało wzrostu sprzedaży tego produktu. Także zainteresowanie wśród klientów indywidualnych jest niewielkie.
Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing, uważa, że wynika to z kilku rzeczy. Większość firm leasingowych wstrzymuje wdrożenie tego produktu do czasu wejścia w życie w połowie grudnia nowej ustawy o kredycie konsumenckim, analizując także, w jakim stopniu nowe regulacje będą dotyczyły usługi leasingu.
- W tym zakresie prowadzone są także konsultacje z UOKiK – mówi Włodarczyk.
Obecnie oprócz firm, które oferowały leasing konsumencki wcześniej jak VB Leasing czy Masterlease, w ofercie mają go również Santander Multirent oraz Getin Leasing.
- Brak powszechnej oferty na rynku leasingowym, ale również akcji marketingowej powoduje, że wśród klientów indywidualnych jest ciągle niska świadomość zalet, jakie niesie ze sobą leasing. Aby pojawił się popyt na tę usługę potrzebna jest gruntowna edukacja rynku, a to zadanie wymaga czasu i zaangażowania całej branży leasingowej – ocenia Mariusz Włodarczyk.
Joanna Jednoróg z Europejskiego Funduszu Leasingowego, mówi, że z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że zainteresowanie tą formą finansowania nie uległo większym zmianom i sprzedaż w firmach oferujących ten produkt kształtuje się na poziomie podobnym do tego sprzed zmian wprowadzonych przez ustawodawcę . I tak choćby w Masterlease, sprzedaż tego produktu stanowi średnio 1,5 proc.  wszystkich transakcji.
Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy Masterlease, mówi, że choć  od kilku miesięcy spółka obserwuje rzeczywiste ożywienie zainteresowania wśród klientów tą formą finansowania, to jednak nadal są to klienci potencjalni, którzy przyglądają się tej usłudze, przymierzają ją do oczekiwań i możliwości finansowych. - Otrzymujemy dużo pytań, które wskazują, że rynek na usługi tego typu się rozwija. Konsument potrzebuje jednak znacznie więcej czasu na oswojenie się z kompletnie nowym z jego punktu widzenia produktem – tłumaczy Karpowicz.
Stefan Buczek, zastępca dyrektora Departamentu Pojazdów w VB Leasing, mówi, z kolei, że po chwilowym większym zainteresowaniu klientów tym produktem,  w miesiącach jesiennych otoczenie ekonomiczne i nastroje konsumenckie uległy znacznemu pogorszeniu, a to nie sprzyja decyzjom zakupowym. - Dodatkowo, i w efekcie tych nastrojów, nastąpił spadek sprzedaży nowych samochodów, szczególnie widoczny wśród klientów indywidualnych. Skutkiem czego liczba zapytań uległa zdecydowanemu zmniejszeniu – mówi Buczek.
Duże firmy leasingowe planują wprowadzić produkt dedykowany klientom indywidualnym na przełomie 2011 i 2012 roku. Robert Buśko, dyrektor Zarządzający, Raiffeisen-Leasing Polska, mówi, że produkt dla konsumentów w ofercie pojawi się na początku roku 2012. W przyszłym roku pojawi się też w ofercie Pekao Leasing. ING lease deklaruje z kolei w przyszłym roku rozważy możliwość wprowadzenia tego produktu do oferty, W perspektywie najbliższych miesięcy nie planuje tego także BRE Leasing.
- Jeśli dostrzeżemy mocne podstawy dla opracowania produktu z pewnością wprowadzimy go na rynek – mówi Mariusz Włodarczyk.
W zależności od tego jak będzie się rozwijał rynek decyzję podejmie Nordea Finance. - Na obecna chwilę nie planujemy jeszcze wprowadzenia leasingu konsumenckiego do naszej oferty – mówi Hubert Wojciechowski, członek zarządu Nordea Finance.
Na razie nowego produktu nie wprowadzi także Deutsche Leasing czy Societe Generale Equipment Leasing.
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA