fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kraj

Będzie raj dla jachtów

Trzebież w woj. zachodniopomorskim
Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski
Tory w portach zostaną pogłębione i na nowo oznakowane
– Każda inwestycja w pogłębienie toru i lepsze oznakowanie wpływa znacząco na bezpieczeństwo i komfort żeglugi – cieszy się Grzegorz Górkiewicz, szczeciński żeglarz, który 12-metrowym jachtem "Gandalf" często żegluje po Zalewie Szczecińskim.
Urząd Morski w Szczecinie  zainteresował się bezpieczeństwem żeglugi na Zalewie Szczecińskim. Ma je poprawić pogłębienie i poszerzenie torów podejściowych, którymi jachty wpływają do portów.
W Dziwnowie i Trzebieży tory mają być pogłębione do 4,5 metra, w Stepnicy do 4 metrów, w Lubinie i Nowym Warpnie do 3 metrów, w Kamieniu Pomorskim do  2,7 metra oraz w porcie w Wolinie do 2,5 metra.
– To sprawa do tej pory wyjątkowo zaniedbana przez urząd, jeżeli tor jest płytki, to port jest zamurowany – przyznaje Paweł Ryżewski, wicekomandor Yacht Klubu Polskiego w Szczecinie.
I opowiada: – Wyjście północne z Trzebieży wypłyciło się do tego stopnia, że cumujący tam "Kapitan Głowacki", na którym organizowane są szkoły pod żaglami, nie może z niego korzystać.
Urząd Morski w Szczecinie  zamierza również wymienić oznakowanie nawigacyjne w portach. Urząd przy wsparciu Unii Europejskiej chce zainwestować w infrastrukturę portową 50 mln zł.
– Nie mieliśmy pieniędzy, żeby pogłębiać tory systematycznie, a teraz dostajemy porządny zastrzyk gotówki, który pozwoli nadrobić zaległości – wyjaśnia dyrektor urzędu Andrzej Borowiec.
Urząd kupi też ponad 90 pław (boi) z tworzyw sztucznych, wyposażonych w baterie słoneczne zasilające oświetlenie nawigacyjne. Zastąpią metalowe, które co roku trzeba było wyciągać z wody, czyścić i malować.
W Wolinie, Lubiniu, Kamieniu Pomorskim i Trzebieży baseny portowe będą przebudowane, a budynki kapitanatów i bosmanatów zostaną zmodernizowane.
Urzędnicy dostaną również dwie szybkie jednostki inspekcyjne o metalowych kadłubach ułatwiających, także zimą, kontrolę na wodzie, które będzie można wykorzystać w akcjach ratowniczych.
– Dzięki tym wszystkim inwestycjom porty nad Zalewem Szczecińskim będą atrakcyjniejsze turystycznie i dostępniejsze dla żeglarzy – ocenia planowane zmiany Zbigniew Zalewski, prezes Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.
Prezes dodaje:  – Gminy nie zawsze są w stanie łożyć na infrastrukturę w portach, co hamuje ich rozwój, choć coraz częściej sięgają po unijne pieniądze i sytuacja powoli się poprawia.
Dla małej Stepnicy pogłębienie toru podejściowego oznacza także szansę na rozwój niewielkiego portu, w którym przeładowywane są głównie zboże i kruszywa, a także wpływy do budżetu z jego dzierżawy i podatków.
– Będziemy mogli przyjmować jednostki o większym zanurzeniu i ładowności – podkreśla wójt Stepnicy Andrzej Wyganowski.
W infrastrukturę dla żeglarzy gmina zainwestowała 8 mln zł.
Tuż przed sezonem na Kanale Młyńskim w Stepnicy otwarto przystań żeglarską na 300 jachtów. Zdaniem wójta to wyjątkowo opłacalna inwestycja.
– To największa marina na Zalewie Szczecińskim, obecnie cumuje tam setka jednostek, a każda z załóg zostawia w Stepnicy pieniądze – zauważa Wyganowski.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA