fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Rosja uruchamia bałtycki terminal

Iwona Trusewicz
Rusza rosyjski terminal paliwowy pod St. Petersburgiem. Będzie obsługiwał jedną piątą rosyjskiego eksportu paliw
Terminal będzie obsługiwał 80 proc. eksportu rosyjskiej ropy w kierunku Europy północno-zachodniej. Projektowanie i budowa trwały 10 lat i kosztowały 2 mld dol..
Pierwszy tankowiec skorzysta z nowego terminalu już w kwietniu. Będzie to transport 100 tys. ton mazutu dla szwajcarskiej spółki Gunvor. W całym 2011 przez obiekt przepłynie do 11 mln ton tego surowca. Wartość ta ma w następnych latach systematycznie wzrastać. Do  20 mln ton w 2012 a później do 30 mln ton w roku 2013.
Gunvor to największy handlarz rosyjskimi paliwami. Należy do rosyjskiego miliardera Genadija Timczenki.
Republiki bałtyckie i Finlandia już policzyły, że na otwarciu, z początkiem kwietnia, terminalu Ust-Ługa nad zatoką Fińską stracą rocznie ok. 100 mln dol. wpływów z opłat tranzytowych. Rurociągami przez ich kraje będzie teraz płynąć ropa tylko na zamówienie działającego tam rosyjskiego biznesu.
Ust-Ługa zmniejszy o połowę zależność rosyjskiego eksportu od rurociągów tranzytowych. Obecnie Rosja wydaje na opłaty tranzytowe za ropę ok. 200 mln dol. rocznie.
W ubiegłym roku w Kozmino na Dalekim Wschodzie (Morze Ochockie) ruszył terminal naftowy, skąd idzie eksport rosyjskiej ropy do Japonii, Korei, Chin i USA.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA