fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Polacy pokochali konsole do gier wideo

Fotorzepa, dp Dominik Pisarek
Konsole coraz bardziej liczą się na polskim rynek gier wideo. W 2008 r. Sony sprzedało u nas trzy razy więcej Playstation 3 niż rok wcześniej. Podobne wzrosty odnotował Xbox 360 Microsoftu.
Na zachodnich rynkach konsole do gier i wydawane na nie tytuły już od kilku lat odpowiadają za ponad połowę wartości całego rynku wideo. W Polsce gry przeznaczone na komputery PC wciąż stanowią ok. 80 proc. rynku.
Jednak 2008 r. w Polsce był przełomowy dla producentów konsol i wydawców gier. – Zakładamy, że 2009 będzie ostatnim rokiem dominacji komputerów PC. Konsole będą miały ok. 40 proc. rynku, a w 2010 r. wyjdą na prowadzenie – przewiduje Krzysztof Zych z polskiego oddziału Electronic Arts, największego na świecie wydawcy gier wideo.
Rynkową ofensywę konsol potwierdzają liczby. Sony Computer Entertainment Poland, podało że w 2008 r. firma sprzedała w Polsce 57,3 tys. sztuk konsoli Playstation 3. Rok wcześniej nabywców znalazło tylko 18,1 tys. egzemplarzy. Podobnie rosła sprzedaż kieszonkowej Playstation Portable (PSP) – z 23,8 tys. sztuk w 2007 r. do 57,7 tys. w ubiegłym roku. Spadki odnotowała jedynie dostępna na rynku jeszcze od 2000 r. Playstation 2 (84,6 tys. w 2007 r. i 48,2 tys. w 2008 r.). Łącznie w ubiegłym roku Sony sprzedało w Polsce 163,2 tys. konsol.
Microsoft, właściciel konkurencyjnej konsoli Xbox 360, nie podaje swoich wyników z rynku polskiego. Sprzedawcy konsol i gier potwierdzają, że w 2008 r. sprzedaż była nawet o 100 proc. wyższa niż rok wcześniej. – W sumie odnotowaliśmy 40 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży gier wideo. Największy wpływ na to miały konsole Sony i Microsoftu. 2008 r. był rokiem najwyraźniejszego jak do tej pory zwrócenia się polskich konsumentów gier w stronę konsol – komentuje Stefan Białek, koordynator hurtowych zakupów gier wideo dla sieci Media Markt, na którą przypada ok. 35-40 proc. sprzedaży gier w Polsce. Jak szacuje Stefan Białek, udział Sony w Polskim rynku konsol wynosi 52 proc., a Microsoftu – 43 proc. Bazując na tych liczbach można oszacować, że w 2008 r. Microsoft sprzedał w Polsce ok. 135 tys. sztuk Xboxa.
Wielkość części rynku należącej do Sony może zaskakiwać. Flagowa Playstation 3, kosztuje 1499 zł (cena sugerowana). Konkurencyjnego Xboxa można kupić już za 669 zł. Co więcej, Sony zapowiedziało niedawno, że nie obniży cen PS3. Wyjaśnieniem wysokiego udziału w rynku może być sentyment konsumentów. Starsza Playstation 2 długo była praktycznie jedyną konsolą dostępną na polskim rynku. Częśc graczy wymieniających sprzęt zostało wiernych marce. 2009 r. może jednak przynieść zmianę polskiego lidera. Sprzedaż wciąż dostępnej PS2 spada (z 84,6 tys. w 2007 r. do 48,2 tys. w 2008 r.). Także gry przeznaczone na PS3 są wyraźnie droższe niż w przypadku Xboxa.
W cieniu dwóch gigantów w polskich domach zaczyna pojawia się trzeci gracz – konsola Wii firmy Nintendo. Według szacunków Media Marktu zdobyła ona już 5 proc. rynku. Jej sukces na zachodnich rynkach sprawił jednak, że dystrybutorzy gier wiążą z nią wielkie nadzieje. – Od jakiegoś czasu zajmujemy się już tylko grami na konsole. Bardzo dużo inwestujemy w wydawanie tytułów na Wii. To konsola rodzinna, oferująca tytułu skierowane nie tylko dla zapalonych graczy. Nintendo poszerza rynek gier poza ich tradycyjnych odbiorców – mówi „Rz” Jacek Kostowski, prezes spółki Play, jednego z największych dystrybutorów gier w Polsce.
Właśnie z segmentacją rynku dystrybutorzy wiążą swoje nadzieje. – W Polsce wielką popularnością cieszą się serie wydawnicze jak np. eXtra Klasyka, w ramach której gry oferowane są po obniżonych cenach. Jednocześnie nabywców znajdują także tytuły najdroższe, za 200 zł. Podział oferty na praktycznie wszystkie półki cenowe świadczy o dojrzewaniu rynku – komentuje Robert Purzycki z CD Projekt, dystrybutora gier, wydawcy m. in. „Wiedźmina”, który na całym świecie sprzedał się już w ponad 1 mln egzemplarzy (także w wersji na konsolę Xbox). CD Projekt wciąż podlicza swoje finanse za 2008 r, ale spółka szacuje, wyniki będą wyraźnie lepsze niż w 2007 r., kiedy firma miała 135 mln zł netto przychodów i 10,7 zł zysku netto.
Wartość całego polskiego rynku gier wideo jest trudna do oszacowania. Powodem jest brak wiarygodnych badań i utajnienie części informacji przez polskie oddziały amerykańskich koncernów (m. in. Microsoft). Niewiadomą pozostaje też wielkość sprzedaży gier używanych za pośrednictwem np. portali aukcyjnych. Ponadto, wiele tytułów jest pobieranych odpłatnie z sieci, np. za pośrednictwem systemu Steam. Należy on do Valve Corporation, wydawcy takich hitów jak seria Half-Life czy CounterStrike. Electronic Arts na własne potrzeby oszacowało wartość polskiego rynku gier wideo w 2008 r. na 750 mln zł. Portal Money.pl w ubiegłym roku szacował, że tempo wzrostu rynku w 2009 r. może sięgnąć nawet 20 proc. To może oznaczać, że wartość rynku w tym roku będzie oscylować wokół miliarda złotych. – Być może, jeśli rynku nie zdusi kryzys i wahania kursów walut. Wraz z kursem dolara i euro rosną ceny konsol i gier na nie przeznaczonych. To na pewno wpłynie na dynamikę rynku – podsumowuje Robert Purzycki z CD Projekt.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA