fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł spożywczy

Wina owocowe w odwrocie

Bloomberg
Maleje udział tanich trunków w przychodach firmy Jantoń. Na znaczeniu zyskują za to wina gronowe i cydr.

- Rok 2014 oceniamy pozytywnie. Nasze przychody zwiększyły się o 8 mln zł, do 162 mln zł – mówi „Rzeczpospolitej" Jacek Jantoń, prezes firmy alkoholowej Jantoń. – O kilka procent większy niż rok wcześniej był także nasz wynik netto.

Poprawę wyników firma zawdzięcza głównie zwiększaniu udziału win gronowych, deserowych i wzmacnianych wyrobów winiarskich (np. marka Barmańska) kosztem tanich win owocowych. Na te ostatnie przypada już tylko 40 proc. sprzedaży firmy liczonej w litrach. W przychodach ich udział sięga 30 proc.

- W tym roku zamierzamy w dalszym ciągu zmieniać strukturę naszej sprzedaży – zapowiada Jacek Jantoń. – Chcemy tego dokonać m.in. zwiększając ofertę nowych produktów z kategorii innych niż wina owocowe.

Miliardy pod korkiem

Ograniczając ofertę tanich trunków firma Jantoń reaguje na zmieniające się trendy rynkowe.

– Sprzedaż win owocowych z niskiej półki cenowej maleje w Polsce od wielu lat i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić. Ich miejsce zajmują wina gronowe i deserowe – wyjaśnia szef firmy Jantoń. – Można spodziewać się, że za kilka lat wina owocowe niemal zupełnie znikną z rynku – dodaje.

Z ostatniego raportu firmy KPMG wynika, że w 2013 r. Polacy kupili 142,5 mln litrów win gronowych o wartości 2,3 mld zł. W ujęciu ilościowym było to o 56 proc. więcej niż w 2004 r. O połowę wolniej rozwija się rynek wzmacnianych wyrobów winiarskich i wermutów. W 2013 r. kupiliśmy ich 30,5 mln l, wydając na nie 900 mln zł.

Pomimo wzrostu popularności win, polski rynek pozostaje niewielki w skali europejskiej – czytamy w raporcie KPMG. Przeciętny dorosły Polak spożywa rocznie 5,5 l win gronowych, wzmacnianych i wermutów. W przypadku Czecha jest to 21,4 l, a Słowaka 19,1 l. Jeszcze większy dystans dzieli nas od Niemców i Brytyjczyków, nie wspominając o takich krajach winiarskich jak Francja, Włochy i Hiszpania.

Cydru o 50 proc. więcej?

Coraz większe znacznie dla firmy Jantoń ma także cydr. Markę Cydr Dobroński wprowadziła na rynek jesienią 2013 roku.

– W całym 2014 r. jej sprzedaż była pięć razy większa niż ostatnim kwartale 2013 r., czyli tuż po debiucie - podaje Jacek Jantoń.

Jantoń zakłada, że w 2015 r. sprzedaż jego cydru może zwiększyć się o 50 proc.

– W budżecie zapisaliśmy jednak niższą dynamikę. Wolimy być ostrożni. Pomimo dużego potencjału rynkowego cydru, nadal nie wiadomo czy uda się przeforsować przepisy umożliwiające jego reklamę – mówi Jacek Jantoń.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA