Sztuka

Otwarcie Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie

Galeria Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego; fot. Bartosz Bajerski
Muzeum Narodowe w Warszawie
W piątek, 17 października w Muzeum Narodowym w Warszawie otwarta zostanie Galeria Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego w nowej aranżacji.
Można w niej znów oglądać ponad 60 wspaniałych malowideł z VIII–XIV wieku, unikatowych zabytków sztuki nubijskiej z okresu chrześcijańskiego odkrytych i uratowanych przez ekipę polskich archeologów pod kierunkiem prof. Kazimierza Michałowskiego. Polacy uczestniczyli wówczas w wielkiej międzynarodowej akcji pod patronatem UNESCO ratowania pozostałości kultur Doliny Nilu, którym groziło zalanie wodami sztucznego Jeziora Nasera. Zobacz galerię zdjęć
Bezcenne dzieła pochodzą z kościoła katedralnego biskupów Faras, miasta w średniowiecznym królestwie Nobadii w Dolinie Nilu, na terenie dzisiejszego Sudanu. Muzea w Warszawie i w Chartumie to jedyne miejsca na świecie, gdzie można zobaczyć niezwykłe malowidła z Faras. Projekt przebudowy galerii sfinansował prywatny darczyńca. Jego nazwisko ujawniono na czwartkowej konferencji prasowej. Jest nim Wojciech Pawłowski - przedsiębiorca, wiceprezes Zarządu Polskiej Rady Biznesu, społecznik i filantrop. Minister kultury Małgorzata Omilanowska podkreśliła, że to wyjątkowy gest prywatnego mecenasa, którego rangę porównała do ufundowania przed ponad 20 laty krakowskiego Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha" przez Andrzeja Wajdę (reżyser przeznaczył na ten cel otrzymaną japońską nagrodę filmową Kioto)
Nowa Galeria Faras została zaprojektowana tak, by oddawała sposób rozmieszczenia dzieł w oryginalnym wnętrzu katedry. – Był to dla nas jasny cel, bo kolekcja pochodzi z jednego miejsca, a przy tym posiadamy doskonałą dokumentację wykopalisk, postanowiliśmy więc wykorzystać w pełni ten potencjał - mówi Alfred Twardecki, kurator Zbiorów Sztuki Starożytnej i Wschodniochrześcijańskiej Muzeum Narodowego. Autorką scenariusza ekspozycji jest kustosz Bożena Mierzejewska, a aranżację zaprojektowali architekci Mirosław Orzechowski i Grzegorz Rytel. W centralnym punkcie galerii znajduje się monumentalny wizerunek Marii z Dzieciątkiem, bo to ona była patronką świątynni obok przedstawień Archaniołów: Michała z trąbą i Gabriela z mieczem. Ale są i inne wspaniałe malarskie przedstawienia, np. Chrystusa na tronie, aniołów, apostołów, pustelnika Amone, biskupów Potrosa i Marianosa, a także znany portret św. Anny - z palcem na ustach, nakazującej skupienie, potęgowane jeszcze koptyjskimi śpiewami liturgicznymi, dobiegającymi z tła. Ściany w kolorze ochry nadają wnętrzom słoneczny odcień. W bocznych salach można obejrzeć epitafia nubijskich biskupów i przedmioty znalezione w ich grobach, kolekcję chrześcijańskich krzyży, oraz inne zabytki z polskich wykopalisk w Egipcie: ceramika, tkaniny, monety Architekturę katedry w Faras przybliża jej makieta , a jej dekorację wnętrz dokumentuje w pełni (łącznie z malowidłami znajdującymi się w Chartumie) film 3D. Z plakatu wystawy jeszcze raz spogląda na widzów św. Anna, a drukowany apel wzywa: „Zagoniona cywilizacjo, odkryj zaginioną historię". Uroczyste otwarcie Galerii honorowym patronatem objęło UNESCO i Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Monika Kuc
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL