fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Niemiecka wojna o czekoladę

AFP
Niemiecki producent czekolady pozwał niezależną fundację. Wszystko przez subtelny aromat wanilii, a właściwie jego pochodzenie. Producent zapewnia, że jest całkowicie naturalny, a fundacja, że sztuczny. Teraz sędzia będzie musiał rozsądzić kto ma rację.
Kilka dni przed Adwentem niemiecka Stiftung Warentest - fundacja zajmująca się ocenianiem jakości towarów i usług - przyznała popularnym czekoladom Ritter Sport ocenę "mierną" - za wprowadzanie w błąd klientów. Firma twierdzi, że do czekolady dodaje wyłącznie naturalną wanilię, ale zdaniem fundacji wyroby te faktycznie zawierają syntetyczną wersję tej przyprawy.
Producent - firma Ritter Sport zdecydowanie zaprzeczył, oskarżając fundację o pomówienie, a sprawa trafiła przed sąd w Monachium. Sędzia zaproponował ugodę, jednak obie strony upierają się przy swoim - każda zapewnia, że ma rację. Ritter Sport domaga się, by fundacja zaprzestała rozpowszechniania szkalujących firmę informacji. Fundacja ma też przyznać, że "popełniła błąd".
Stiftung Warentest twierdzi, że produktach Ritter Sport znalazła piperonal, organiczny związek chemiczny, występujący w olejkach eterycznych, stosowany jako składnik spożywczych olejków do aromatyzowania likierów oraz słodyczy. Badanie fundacji dotyczyło 26 produktów czekoladowych, produkowanych przez różne firmy. Piperonal był w czekoladzie zawierającej całe orzechy laskowe. Fundacja podkreśliła, że piperonal jest bezpiecznym środkiem spożywczym, ale producent "zapomniał" konsumentów poinformować o jego obecności w czekoladzie, twierdząc, że zawiera ona naturalną wanilię.
Voll-Nuss-Schokolade - czekolada zawierająca całe orzechy włoskie - to prawdziwy hit sprzedażowy Ritter Sport. I to właśnie w niej analitycy fundacji mieli znaleźć sztuczny aromat. Przedstawiciele firmy podkreślają, że jest to absolutnie nieprawdziwa informacja, ponieważ firma nie zamawia i nie używa sztucznych aromatów. Ritter Sport - podkreślił, że używa wyłącznie naturalnego piperonalu - ekstrahowanego z "upraw biologicznych", który dostarcza niemiecka firma Symrise, największy w kraju producent aromatów spożywczych. Naturalny piperonal występuje w pieprzu i koprze.
Mimo kontrowersyjnych wyników testów Stiftung Warentest, niemieccy konsumenci najwyraźniej nie zamierzają zrezygnować z najpopularniejszego produktu Ritter Sport. Voll-Nuss-Schokolade sprzedaje się świetnie. Przeciętny niemiecki konsument zjada 10 kg czekolady rocznie, a wyroby Ritter Sport to jedne z najpopularniejszych na tym rynku.
Stiftung Warentest (Fundacja Warentest) została założona w 1964 przez niemiecki rząd, jako niezależny instytut, który ma przeprowadzać testy porównawcze produktów oraz usług. Fundacja działa niezależnie i sama decyduje o tym co bada i w jakim czasie. Jej podstawowym celem jest dostarczanie konsumentom rzetelnych i niepodważalnych  informacji. Fundacja Warentest współpracuje z polskim miesięcznikiem Pro-Test.
Gdyby monachijski sędzia przyznał rację Ritter Sport i uznał, że fundacja popełniła błąd w badaniach, byłaby to prawdziwa sensacja. I pierwszy taki przypadek w historii Stiftung Warentest, która według powszechnej opinii nigdy się nie myli.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA