fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

00 mld zł na Infrastrukturę i środowisko

Fotorzepa, Andrzej Bogacz Bogacz Andrzej
Program Infrastruktura i Środowisko do 2020 roku wart ponad 100 mld zł.
Cały program Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 ma mieć wartość ok. 24,16 mld euro. Największą pulę – ponad 17,4 mld euro – zarezerwowano na transport. Kolejne ok. 3,5 mld euro to wydatki na ochronę środowiska. To o ok. 1,5 mld euro mniej niż w latach 2007–2013.
Sektor energetyczny może liczyć na ok. 1,9 mld euro, o ok. 200 mln euro więcej niż w ramach kończącej się perspektywy budżetowej.
Program trafił wczoraj do konsultacji.

Wsparcie nie dla lotnisk

Jak mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, program Infrastruktura i Środowisko na najbliższe siedem lat jest kontynuacją kończącego się programu, największego z realizowanych w Unii Europejskiej. Cały budżet POIiŚ na lata 2014–2020 ma wynieść 24,16 mld euro, czyli ponad 100 mld zł. Od kończącego się będzie o ok. 4 mld euro mniejszy.
Na inwestycje w transport przeznaczone ma zostać 17,4 mld euro (ponad 70 mld zł). Kolejne ok. 4 mld euro będziemy mogli wykorzystać z budżetu CEF, z którego mają być finansowane inwestycje w główne transeuropejskie szlaki transportowe.
Wiceszef resortu rozwoju regionalnego nie chciał zdradzić, jakie środki zostaną przeznaczone na poszczególne gałęzie transportu. Wiadomo, że na dotacje w rozwój i modernizację infrastruktury nie mogą liczyć porty lotnicze. Wsparcie jest przewidziane tylko na wydatki na poprawę bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Tu głównym beneficjentem ma być Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Inwestycje dotyczące szkolnictwa wyższego, na które w budżecie na lata 2007–2013 zostało zarezerwowane ok. 200 mln euro, zostały od 2014 roku przeniesione do programu Inteligentny Rozwój.
Mniejsza dysproporcja ma być pomiędzy wydatkami poniesionymi na modernizację dróg i torów. W ramach kończącej się perspektywy drogowcy mieli do dyspozycji ponad 18 mld euro, a kolej ok. 4,8 mld euro. Tak duże rozbieżności na korzyść sektora drogowego w nadchodzących latach nie mogą mieć miejsca.

Przetargi już ogłaszane

Z budżetu wartego 28 mld euro na lata 2007–2013, jak mówi Adam Zdziebło, na poszczególne projekty zostało rozdysponowanych ok. 60 proc. kwoty. Zwróciliśmy się do Komisji Europejskiej o zwrot ok. 20 proc. z przyznanych nam środków. Jak zapewnia wiceminister, nie ma jednak niebezpieczeństwa, by całej puli nie udało się wykorzystać do końca 2015 roku.
Rząd zapowiada, że nie powtórzy się sytuacja z początku obowiązywania obecnej perspektywy budżetowej, kiedy to z powodu braku rozporządzeń szczegółowych nie można było sięgnąć po unijne dotacje.
– Pierwszą umowę dotyczącą współfinansowania inwestycji transportowej podpisaliśmy na początku 2009 roku. Tym razem chcemy być gotowi do wdrożenia programów już w pierwszej połowie 2014 roku – deklaruje Adam Zdziebło.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już od początku roku ogłasza przetargi na budowę dróg w ramach przyszłej perspektywy, umowy mają zostać podpisane na początku 2014 roku. Kolej postępowań jeszcze nie rozpoczyna, ale jak mówi wiceminister Adam Zdziebło, ma szczegółowy program inwestycji na nową perspektywę.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA