Branża coraz mocniej wsparta technologią

Sztuczna inteligencja, blockchain i biometria – bez tych narzędzi trudno już sobie wyobrazić sektor usług finansowych. Ich znaczenie będzie coraz większe.

Publikacja: 26.07.2024 09:16

Trzy czwarte Polaków ocenia, że zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione. Ponad 60 proc. uważa, że postęp technologiczny czyni życie łatwiejszym, a ponad połowa z chęcią korzysta z nowych rozwiązań. Ale jedynie trzech na dziesięciu respondentów uznaje nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe za w pełni bezpieczne – wynika z badania Autopay. Warto również odnotować, że w ciągu dwóch ostatnich lat zaufanie do nowych technologii wprowadzanych przez instytucje finansowe wzrosło.

AI wkracza w usługi

Banki i inne instytucje wykorzystują coraz powszechniej sztuczną inteligencję (AI). Pozwala ona zautomatyzować powtarzalne czynności, obniżyć koszty i zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. Jest też wsparciem przy zarządzaniu ryzykiem. Już teraz większość decyzji kredytowych podejmowanych jest przy wsparciu zaawansowanych algorytmów. Pomagają też w monitorowaniu terminowości spłat zobowiązań. Z kolei na rynkach finansowych są wsparciem przy analizie trendów, ograniczając ryzyko popełnienia błędu.

To sprawia, że systematycznie rośnie zapotrzebowanie na nowe usługi technologiczne dla branży finansowej. – Oczekiwania nieustannie się zmieniają, realizujemy coraz ciekawsze pomysły. Jako przykład możemy przytoczyć rozwiązanie VideoBota, który de facto jest rozwinięciem chatbota, natomiast nadaje mu ludzką twarz w postaci awatara – mówi Michał Walerowski, dyrektor działu AI&Data Solutions w grupie Ailleron. Dodaje, że kolejnym przykładem związanym z AI jest rozwiązanie służące do wyszukiwania danych z dokumentów, które nie są ustrukturyzowane, natomiast posiadają określony zestaw danych. – Coraz więcej instytucji finansowych otwiera się na wprowadzanie sztucznej inteligencji do swojego biznesu. Również nieco mniejsi gracze są gotowi na tego typu rozwiązania i mówimy tutaj zarówno o klientach z Polski, jak i zagranicy – mówi przedstawiciel Ailleronu.

Sztuczna inteligencja jest też pomocna w walce z cyberatakami. Według raportu Acumen Research & Consulting wartość globalnego rynku produktów cyfrowego bezpieczeństwa bazujących na AI do 2030 r. sięgnie 133 mld dolarów. Pokazuje to, że przedsiębiorstwa i instytucje zauważają skuteczność tych rozwiązań i coraz chętniej decydują się na ich wdrażanie.

– Bazujące na sztucznej inteligencji mechanizmy pozwalają na szybsze wykrywanie podejrzanych aktywności i zatrzymywanie ich – podkreśla Wojciech Ciesielski, menedżer ds. branży finansowej z Fortinet w Polsce. – Dzięki temu, nawet jeśli przestępca zdoła zmanipulować ofiarę, nie zawsze otrzyma dostęp do jej środków – dodaje.

Więcej zaufania

Z badań wynika, że co piąty Polak byłby skłonny skorzystać z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję. Natomiast zdecydowanie więcej osób korzysta z płatności mobilnych, które stały się już wręcz normą.

Liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości elektronicznej wyniosła w I kwartale 2024 r. ponad 43 mln, co stanowi wzrost o 1 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem – wynika z najnowszych danych Związku Banków Polskich. Przybyło też klientów, którzy aktywniej korzystają z bankowości elektronicznej niż w ostatnim kwartale 2023 r. Ponad 96 proc. z tych klientów używa aplikacji mobilnych, a liczba tzw. użytkowników „mobile only” powiększyła się o 2 proc., do prawie 16 mln.

Analogiczne trendy widać w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Liczba rachunków bankowych z dostępem do bankowości elektronicznej wzrosła tam o 1 proc., do ponad 3,5 mln na koniec I kwartału 2024 r. Z kolei liczba MSP korzystających z elektronicznego dostępu do rachunków bankowych przekroczyła 2,5 mln. Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich, potwierdza, że nad Wisłą widać systematycznie rosnącą liczbę użytkowników aplikacji mobilnych oraz klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej.

– To wyraźnie pokazuje, że Polacy coraz bardziej ufają nowoczesnym, bezpiecznym technologiom bankowym, co z kolei świadczy o ich rosnącej świadomości i gotowości do adaptacji nowych rozwiązań w codziennym zarządzaniu finansami – zauważa Kiciński.

Trzy czwarte Polaków ocenia, że zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione. Ponad 60 proc. uważa, że postęp technologiczny czyni życie łatwiejszym, a ponad połowa z chęcią korzysta z nowych rozwiązań. Ale jedynie trzech na dziesięciu respondentów uznaje nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe za w pełni bezpieczne – wynika z badania Autopay. Warto również odnotować, że w ciągu dwóch ostatnich lat zaufanie do nowych technologii wprowadzanych przez instytucje finansowe wzrosło.

Pozostało 88% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle