Od technologii nie ma odwrotu

Pandemia przyspieszyła cyfrową transformację. Praca zdalna, e-commerce, płatności online to zjawiska, które już na stałe zagościły w naszym życiu.

Publikacja: 25.11.2023 01:10

Transformacja cyfrowa to dla polskiej gospodarki szansa na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w inno

Transformacja cyfrowa to dla polskiej gospodarki szansa na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w innowacyjnych sektorach.

Foto: AdobeStock

Przyspieszenie cyfryzacji sprawi, że w perspektywie do 2030 r. w PKB Polski może się pojawić dodatkowe 0,5 bln zł – szacuje Amazon Web Services. Z kolei w całej UE możliwe będzie uzyskanie dodatkowych niemal 3 bln euro.

Handel i płatności

Polska w rankingach dotyczących cyfryzacji nadal wypada słabo, ale są obszary, w których wyróżnia się pozytywnie. Przykładem może być sektor finansowy. Polska bankowość plasuje się w światowej czołówce pod względem zaawansowania technologicznego instytucji finansowych. W Polsce z usług bankowych online korzysta już ośmiu na dziesięciu użytkowników internetu.

Warto zwrócić również uwagę na zintegrowanie usług publicznych w aplikacjach bankowych: można się z ich pomocą zalogować do profilu zaufanego czy Portalu Pacjenta.

– Sektor stara się szybko reagować na zmiany rynkowe, więc możemy się spodziewać, że szerokie wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji będzie kolejnym etapem w budowaniu przewagi konkurencyjnej w tej branży – uważa Witold Żukowski, menedżer z Red Hat Polska. Dodaje, że sektor bankowy jest w naszym kraju liderem we wprowadzaniu nowoczesnych cyfrowych rozwiązań, a digitalizacja branży jest napędzana przez konkurencję ze strony fintechów.

Jednym z motorów rozwoju płatności cyfrowych jest rosnący rynek e-commerce. Według najnowszych danych GUS w październiku 2023 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących o 13,4 proc. Z kolei jej udział w sprzedaży ogółem wzrósł z 8,3 proc. we wrześniu do 9 proc. w październiku.

– Rynek FMCG w Polsce wykazuje dynamiczny rozwój, a dominującymi trendami napędzającymi jego wzrost są te skupione na kwestiach zdrowia, ekologii i cyfryzacji. Październik i pierwsze tygodnie listopada 2023 r. pokazały, że polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający, co stwarza dla marek zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości – mówi Maciej Pawłowicz, członek zarządu w ASM Group.

Polskie społeczeństwo jest otwarte na innowacje i lubi korzystać z nowych możliwości, jakie daje technologia. Z badań wynika, że płatności zbliżeniowe są wygodne i szybsze niż zapłata gotówką. Nie trzeba szukać drobnych czy wydawać reszty.

– Dzięki temu, że przeskoczyliśmy pewne etapy, np. czeki, możemy się dziś cieszyć najnowszymi zdobyczami technologii płatniczych, jak zbliżeniowość czy tokenizacja. Dla niektórych konsumentów to również symbol przynależności do wybranej grupy – innowatorów i trendsetterów, którzy chcą być postrzegani jako liderzy opinii w swoim środowisku. Przykładem są np. osoby korzystające z Apple Pay – wskazuje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

AI wspomaga biznes

Technologie, takie jak chmura, Big Data czy sztuczna inteligencja, są fundamentem dla systemów IT oraz aplikacji zwiększających efektywność biznesu. Przydają się też w walce z hakerami. Z roku na rok rośnie odsetek firm zabezpieczających swoje strony internetowe i aplikacje. Już u prawie połowy polskich przedsiębiorstw znajdziemy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, którą handlowcy wykorzystują do zapobiegania nieuczciwym transakcjom, eliminacji nadużyć i kradzieży tożsamości.

– To dlatego, że coraz bardziej popularna staje się np. aktywność testerów kart, którzy wykorzystują boty. Odpowiednie rozwiązanie oparte na algorytmach AI i uczeniu maszynowym może ich jednak łatwo rozpoznać, np. poprzez wykrycie nieprawidłowości w transakcjach analizowanych w krótkim przedziale czasowym – wyjaśnia Jakub Czerwiński, wiceprezes odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej w Adyen. Dodaje, że firmy mogą stworzyć profile kupujących, aby zrozumieć ich regularne zachowania i to, jak różnią się one po przejęciu konta przez niepożądaną osobę. W czasie rzeczywistym brane są wtedy pod uwagę setki powiązanych ze sobą parametrów, nawet jeśli kupujący zmieni urządzenie czy sieć. System sygnalizuje nietypowe zachowanie użytkownika, wskazując ryzyko wystąpienia nadużycia.

Przyspieszenie cyfryzacji sprawi, że w perspektywie do 2030 r. w PKB Polski może się pojawić dodatkowe 0,5 bln zł – szacuje Amazon Web Services. Z kolei w całej UE możliwe będzie uzyskanie dodatkowych niemal 3 bln euro.

Handel i płatności

Pozostało 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel