Zakupowa rewolucja dopiero przed nami

Sklepy pracują obecnie nad wieloma rozwiązaniami, które mogą zupełnie zmienić sposób robienia zakupów. Część już jest wprowadzana do oferty.

Publikacja: 26.05.2022 21:00

Zakupowa rewolucja dopiero przed nami

Foto: Adobe Stock

Nowością są etykiety RFID, które dzięki zakodowanym informacjom na metce pozwalają płacić za zakupy bez wyjmowania ich z koszyka – wszystko jest automatycznie i błyskawicznie skanowane przez system. To ogromne ułatwienie dla klientów, ale i dla firm – sprawdzanie stanów magazynowych i zatowarowania samych sklepów jest nieporównywalnie szybsze oraz dokładniejsze.

Takie rozwiązanie dla swojej głównej marki Reserved wprowadziła już spółka LPP, największy sprzedawca odzieży w kraju. W 2021 r. firma poinformowała o rozszerzeniu projektu na kolejne marki: Mohito, Cropp oraz House. Projekt będzie zrealizowany ponadpięciokrotnie szybciej niż w Reserved. Plany uwzględniają także wykorzystanie soft tagów, które pozwolą na osiągnięcie 100 proc. widoczności całej oferty.

Największe ułatwienie etykiety wprowadziłyby w zakupach spożywczych, ale ze względu na relatywnie wyższy koszt i wiele niewielkich towarów w ofercie sieci spożywcze na razie nie mówią o testowaniu takiego rozwiązania.

Zrób zdjęcie i zapłać

– Widzimy coraz większe zainteresowanie e-commerce’u narzędziami do automatyzacji komunikacji z klientami, szczególnie na platformach social mediowych, które dla wielu stają się ważnym, dodatkowym kanałem sprzedaży – mówi Michał Pawełczyk, członek zarządu KODA Bots. – Za potrzebą zwiększania wygody klientów idzie szybki rozwój technologii chatbotowych. Coraz częściej wdrażamy w e-commerce rozwiązania pozwalające klientom po prostu wgrać zdjęcie przedmiotu – nawet zrobione na ulicy smartfonem zdjęcie czyichś butów – by mogli dowiedzieć się, czy dany sklep oferuje taki produkt lub uzyskać rekomendacje podobnych – dodaje.

W efekcie chatbot przeszuka asortyment sklepu, a jeśli go nie znajdzie – zarekomenduje alternatywny, bazując na benchmarku, jakim jest wgrany plik graficzny. Za pomocą chatbota można już złożyć zamówienie i zapłacić za produkt, podając kod BLIK. – Social commerce będzie rósł i to szybko, bo młode pokolenie spędza na platformach social mediowych coraz więcej czasu, a jednocześnie oczekuje coraz więcej wygody i skracania procesu zakupowego do niezbędnego minimum – mówi Michał Pawełczyk.

Także sieci spożywcze inwestują. Sieć Żabka zapewnia franczyzobiorcom zarządzanie sklepem przez aplikację.

– Klienci coraz chętniej korzystają z placówek Nano Żabki. To koncepcja sklepów bezobsługowych opracowana w ramach działalności jednostki Żabka Future we współpracy z amerykańską firmą AiFi. Pierwszy sklep ruszył w czerwcu 2021 r. w Poznaniu, a obecnie z ponad 40 placówkami tego typu jesteśmy największą siecią sklepów autonomicznych w Europie – podaje biuro prasowe Żabki.

Także sieci dyskontowe idą w innowacje. – Wprowadziliśmy system elektronicznych etykiet cenowych (Electronic Shelf Label). Dzisiaj osiem sklepów jest w pełni wyposażonych w to rozwiązanie. Oznacza to, że klienci nie znajdą tam żadnych papierowych cen. System elektronicznych cenówek jest bezpośrednio połączony z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki niemal w czasie rzeczywistym – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidla.

W reklamie też zmiany

Zmiany dotykają także reklam kierowanych do klientów. – W ostatnim czasie zyskują na popularności mobilne formaty reklamowe łączące online z offline’em. Stosuje się w nich np. geotrapping umożliwiający poprzez wykorzystanie aktualnej lokalizacji smartfona identyfikację osób przebywających np. w promieniu 2 km od danego punktu handlowego – mówi Andrzej Dobrzański, menedżer ds. współpracy z klientem w Veovee. – Następnie możemy wyświetlać im reklamy z informacjami o trwającej promocji czy nowej ofercie w bardziej dogodnym czasie – niezależnie od późniejszej lokalizacji. Z kolei dzięki wykorzystaniu w kreacjach mapy, użytkownik otrzyma komunikat reklamowy z zaznaczoną drogą dojazdu z miejsca, w którym przebywa, do sklepu – dodaje.

Nowością są etykiety RFID, które dzięki zakodowanym informacjom na metce pozwalają płacić za zakupy bez wyjmowania ich z koszyka – wszystko jest automatycznie i błyskawicznie skanowane przez system. To ogromne ułatwienie dla klientów, ale i dla firm – sprawdzanie stanów magazynowych i zatowarowania samych sklepów jest nieporównywalnie szybsze oraz dokładniejsze.

Takie rozwiązanie dla swojej głównej marki Reserved wprowadziła już spółka LPP, największy sprzedawca odzieży w kraju. W 2021 r. firma poinformowała o rozszerzeniu projektu na kolejne marki: Mohito, Cropp oraz House. Projekt będzie zrealizowany ponadpięciokrotnie szybciej niż w Reserved. Plany uwzględniają także wykorzystanie soft tagów, które pozwolą na osiągnięcie 100 proc. widoczności całej oferty.

Pozostało 80% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel