Wokół e-commerce rośnie cały ekosystem

Internetowe zakupy zyskują popularność, a wraz z nimi zwiększa się zapotrzebowanie na narzędzia IT, usługi kurierskie i finansowe.

Publikacja: 29.04.2022 10:00

Wprawdzie dynamika e-commerce po świetnym 2020 i 2021 r. zaczyna hamować, ale długoterminowy trend jest nadal rosnący. W Polsce online kupuje już 77 proc. internautów, prawie jedna trzecia zamawia w sieci więcej produktów niż przed pandemią, 76 proc. dokonuje zakupów za pośrednictwem smartfona, a najczęściej wybieraną formą płatności pozostają szybkie przelewy – takie wnioski płyną z raportu Gemiusa. Wśród kupujących w sieci dominują kobiety, osoby powyżej 35. roku życia z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.

Pod koniec 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 51 tysięcy e-sklepów. W minionym roku powstało 6300 nowych, a dynamika wzrostu ich liczby wynosi 25 proc. rocznie – podaje Dun & Bradstreet.

Czego chcą klienci

E-commerce do rozwoju potrzebuje nie tylko sprawnych sklepów, usług kurierskich, ale też nowoczesnych usług finansowych.

– Dziś klienci chcą za naciśnięciem przycisku nie tylko zapłacić za produkt, ale też ubezpieczyć go lub mieć możliwość zakupu na raty. Chcą, aby przed podjęciem decyzji można było porównać oferty różnych instytucji – podkreśla Piotr Kraś, menedżer zespołu inżynierów VMware. Dodaje, że jeżeli instytucja finansowa chce sprzedawać swoje produkty z sukcesem, jej usługi finansowe muszą być łatwo dostępne dla klientów platform e-commerce, ale też łatwo konfigurowalne i dostosowywane do działań konkurencji. Muszą być też dostępne z urządzeń mobilnych. Wszystko to wymaga zastosowania nowoczesnych, skalowalnych technologii, które muszą też być bezpieczne, szczególnie w obliczu wzrostu przestępczości internetowej.

– Jeżeli chcemy, aby klienci chcieli korzystać z usług finansowych, należy zapewnić, że ich pieniądze są bezpieczne, a w przypadku reklamacji zostanie ona rozpatrzona niezwłocznie i sprawiedliwie – podsumowuje Kraś.

Rosnący e-commerce napędza rozwój nowoczesnych usług finansowych, zarówno jeśli chodzi o płatności natychmiastowe, jak i odroczone.

– Jedną z popularnych metod natychmiastowych jest BLIK – mówi Witold Janiszewski, menedżer z Talentsocean. Wskazuje, że udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70 proc. Zwraca też uwagę na płatności odroczone, które początki mają w ratach online.

– Dzisiaj natomiast możemy korzystać z dogodniejszych rozwiązań – jednym z nich jest np. Allegro Pay, przyznające odnawialne środki do wykorzystania, które można spłacić bezkosztowo przed upływem 30 dni lub rozłożyć płatność nawet na 20 oprocentowanych rat – wskazuje Janiszewski. Podkreśla, że w nowoczesnych metodach płatności nie chodzi już tylko o szybkość i bezpieczeństwo, ale jest to narzędzie budujące przywiązanie klienta do platformy zakupowej i budujące jej przewagę konkurencyjną.

Atuty i wyzwania

Z badania Gemiusa wynika, że główne czynniki motywujące do zakupów online pozostają niezmienne. To całodobowa dostępność, wygoda oraz atrakcyjne ceny.

Natomiast problemy napotykane przy zakupach online wiążą się najczęściej z trzema obszarami: długim oczekiwaniem na dostawę, jej wysokimi kosztami oraz natrętnymi reklamami produktów już wcześniej obejrzanych. Są to elementy wskazywane najczęściej przez wszystkich kupujących.

Wybór sklepu internetowego determinują również względy pozaekonomiczne, takie jak zaufanie. Co decyduje o tym, że sklep wydaje się godny zaufania? Przede wszystkim pozytywne opinie i znana marka, ale też możliwość płatności za pobraniem oraz za pośrednictwem znanych operatorów – wynika z tegorocznego raportu Santandera.

Wprawdzie dynamika e-commerce po świetnym 2020 i 2021 r. zaczyna hamować, ale długoterminowy trend jest nadal rosnący. W Polsce online kupuje już 77 proc. internautów, prawie jedna trzecia zamawia w sieci więcej produktów niż przed pandemią, 76 proc. dokonuje zakupów za pośrednictwem smartfona, a najczęściej wybieraną formą płatności pozostają szybkie przelewy – takie wnioski płyną z raportu Gemiusa. Wśród kupujących w sieci dominują kobiety, osoby powyżej 35. roku życia z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.

Pozostało 84% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie
Analizy Rzeczpospolitej
Doświadczenie klienta a rozwój płatności na polskim rynku
Analizy Rzeczpospolitej
Sektor finansowy coraz częściej trafia na celownik hakerów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą płacić smartfonem i zegarkiem