Reklama

Polskie słodycze: Mamy apetyt na innowacje

W 2017 roku światowe wydatki na słodycze zwiększą się o 1,5 proc. Motorem rynku jest nie tylko rosnący popyt w Azji, ale także nowości.

Aktualizacja: 29.11.2016 20:35 Publikacja: 29.11.2016 19:40

Niemal 179,4 mld dol. wyniesie wartość globalnego rynku słodyczy wobec około 176,7 mld dol. w 2016 r. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Spośród regionów, w których kwoty przeznaczane na słodycze są największe, najbardziej – o 2,5 proc. – powinna pójść w górę sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku. W 2017 r. przekroczy 40,4 mld dol.

W Europie Zachodniej, która zajmuje pierwsze miejsce na świecie, wydatki urosną o niespełna 1 proc., do blisko 53,3 mld dol. Z kolei w Ameryce Północnej, która obroni trzecią pozycję, zwiększą się o 1,9 proc., do ponad 37,7 mld dol. – szacuje Euromonitor.

Cukier stanieje?

Spadek wartości sprzedaży, licząc w dolarach, możliwy jest natomiast w Europie Wschodniej. Euromonitor nie wyklucza, że zmaleje ona m.in. w Polsce.

Dalszy rozwój europejskiego, w tym polskiego, rynku słodyczy zależeć będzie m.in. od cen surowców. Kluczowe będzie zniesienie kwot produkcji cukru w Unii Europejskiej w 2017 r.

– Deklaracje głównych producentów w UE pozwalają przyjąć, że sektor szykuje się do spadku cen w UE i intensyfikacji wywozu do krajów trzecich, przy jednoczesnym ograniczeniu importu, być może nawet do zera. To zmieni radykalnie obraz gry na globalnym rynku cukru – uważa Łukasz Chmielewski z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA). Motorem rozwoju będą także nowości produktowe.

Reklama
Reklama

– Innowacje w kategorii słodyczy są przede wszystkim odpowiedzią na trend związany z poszukiwaniem przyjemności, a także rosnącą świadomość w zakresie zdrowego odżywiania – mówi Honorata Jarocka, analityk branży spożywczej z agencji badań rynku Mintel. – Ważne są również mody związane z dietami, a także specyficzne wymagania żywieniowe konsumentów, którzy borykają się z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi.

Od listopada 2014 r. do października 2016 r. na globalnym rynku słodyczy innych niż czekoladowe (w tym gum do żucia) największy odsetek innowacji, czyli 15 proc., dotyczył zmniejszonej lub zerowej zawartości alergenów – wynika z Globalnej Bazy Nowych Produktów (GNPD) firmy Mintel. Natomiast 14 proc. nowych produktów miało niską lub zerową zawartość cukru. Taki sam odsetek nowości nie zawierał glutenu.

Lokalnie i sprawiedliwie

– W przypadku rynku europejskiego struktura innowacji była podobna, co jest spójne z oczekiwaniami konsumentów – wyjaśnia Honorata Jarocka. – Podobnie jest w Polsce, gdzie 58 proc. respondentów mówi o tym, że obecny wybór zdrowszych wariantów słodyczy jest dla nich niewystarczający – dodaje.

W przypadku słodyczy czekoladowych na świecie i w Europie dominowały innowacje sezonowe, np. związane ze świętami Bożego Narodzenia czy walentynkami. W skali globalnej przypadało na nie 24 proc. nowych produktów wprowadzonych na rynek od listopada 2014 r. do października 2016 r. Producenci równie często podkreślali także wysokie standardy etyczne swoich nowości, np. spełnianie kryteriów sprawiedliwego handlu oraz ochrony środowiska.

– Widoczne jest także informowanie o stosowaniu surowców premium, np. poprzez nawiązywanie do pochodzenia ziaren kakao, a także ich smaku i mocy, oraz rzemieślniczych metodach produkcji – wyjaśnia Honorata Jarocka. – Pojawiają się też innowacje nawiązujące do diety wegańskiej oraz związane z kreowaniem nowych podkategorii. Przykładem może być koncepcja „dark milk". To kompromis pomiędzy czekoladą gorzką a mleczną.

Maciej Szaroleta, dyrektor strategii agencji Albedo Marketing, zwraca uwagę, że na dalszy rozwój rynku słodyczy wpływ będą miały nie tylko trendy zdrowotny, funkcjonalny i ekologiczny. Konsumenci będą kierować się także patriotyzmem konsumenckim oraz poszukiwać produktów lokalnych i rzemieślniczych.

Reklama
Reklama

– Jeżeli producenci słodyczy chcą mądrze wykorzystać szanse i konsumenckie mody, muszą mniej skupiać się na udziwnianiu produktów, a bardziej na prawidłowej diagnozie potrzeb grupy docelowej – uważa Maciej Szaroleta.

Wsparcie dla branży

Marcin Balicki, prezes zarządu Millennium Leasing

Branża cukiernicza więcej niż inne inwestuje w modernizację parku maszynowego oraz w nowe technologie. Wybór maszyn produkcyjnych dokonywany jest starannie, z dużą dbałością o jakość, środowisko oraz z uwzględnieniem bardzo ważnego parametru, jakim są niskie koszty wytworzenia. To duże wyzwanie dla przedsiębiorstwa, a dodatkowo nieodłącznie wiąże się z koniecznością poszukiwania zewnętrznego źródła finansowania. Z naszych obserwacji wynika, że przedsiębiorcy najczęściej finansują zakupy takiego sprzętu, jak urządzenia nadziewające, krajalnice, dzielarki, różnego rodzaju piece, pakowarki oraz specjalistyczne linie technologiczne. Potwierdzeniem stałego popytu inwestycyjnego są dane statystyczne – w 2016 r. branża leasingowa odnotowała prawie 9-proc. wzrost r./r. finansowania maszyn dla przemysłu spożywczego.

Wybór leasingu pozwala firmom nie angażować znacznych środków własnych do zakupu kosztownego, nowego wyposażenia produkcyjnego. Mogą one planować wydatki w długim okresie czasu, mając również na uwadze sezonowość swoich przychodów. Dodatkowo, z punktu widzenia firmy istotne jest oferowane przez firmy leasingowe wsparcie specjalistów w negocjacjach z dostawcami maszyn (w zakresie terminów dostaw i płatności, warunków zakupu, w tym również z zagranicy, jeśli pochodzą z importu).

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży cukierniczej, planujące ubieganie się o wsparcie ze środków unijnych, mogą również sfinansować swoją inwestycję leasingiem i uzyskać jednorazową wypłatę środków z dotacji. W takim przypadku wystarczy, że firma wskaże we wniosku o dotację firmę leasingową jako podmiot upoważniony do zakupu przedmiotu. Dofinansowanie dla sektora cukierniczego dotyczy inwestycji w innowacje oraz podnoszenie konkurencyjności.

Analizy Rzeczpospolitej
Sezonowa mobilizacja w branży
Analizy Rzeczpospolitej
E-handel korzysta z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań
Analizy Rzeczpospolitej
Karty płatnicze i mobilne płatności NFC – tak dziś płacą Polacy
Analizy Rzeczpospolitej
Płatności coraz mocniej bazują na technologii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama