Niemal 179,4 mld dol. wyniesie wartość globalnego rynku słodyczy wobec około 176,7 mld dol. w 2016 r. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Spośród regionów, w których kwoty przeznaczane na słodycze są największe, najbardziej – o 2,5 proc. – powinna pójść w górę sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku. W 2017 r. przekroczy 40,4 mld dol.
W Europie Zachodniej, która zajmuje pierwsze miejsce na świecie, wydatki urosną o niespełna 1 proc., do blisko 53,3 mld dol. Z kolei w Ameryce Północnej, która obroni trzecią pozycję, zwiększą się o 1,9 proc., do ponad 37,7 mld dol. – szacuje Euromonitor.
Cukier stanieje?
Spadek wartości sprzedaży, licząc w dolarach, możliwy jest natomiast w Europie Wschodniej. Euromonitor nie wyklucza, że zmaleje ona m.in. w Polsce.
Dalszy rozwój europejskiego, w tym polskiego, rynku słodyczy zależeć będzie m.in. od cen surowców. Kluczowe będzie zniesienie kwot produkcji cukru w Unii Europejskiej w 2017 r.
– Deklaracje głównych producentów w UE pozwalają przyjąć, że sektor szykuje się do spadku cen w UE i intensyfikacji wywozu do krajów trzecich, przy jednoczesnym ograniczeniu importu, być może nawet do zera. To zmieni radykalnie obraz gry na globalnym rynku cukru – uważa Łukasz Chmielewski z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA). Motorem rozwoju będą także nowości produktowe.