W pierwszych miesiącach obowiązywania obostrzeń związanych z pandemią gospodarka cyfrowa w Polsce wzrosła o ponad 18 proc., czyli 2,5-krotnie szybciej niż średnio w latach 2017–2019 – wynika z danych firmy McKinsey. Odsetek osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrósł z 66 proc. przed pandemią do 78 proc. obecnie. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej przybyło prawie 12 mln nowych użytkowników usług online.
Potencjał jest wszędzie
Wyzwania związane z pandemią zmusiły ludzi do zmiany przyzwyczajeń i zachowań. Zakupy online zamiast stacjonarnych i płatności elektroniczne są już na porządku dziennym. Praca zdalna staje się normą, a nie ewenementem. Coraz częściej korzystamy z teleporad i mobilnych aplikacji. Przykładem może być uruchomiona w maju 2021 r. przez Centrum e-Zdrowia aplikacja mojeIKP, która po sześciu miesiącach ma już 1,9 mln użytkowników. Jak na drożdżach rośnie rynek cyfrowej rozrywki, w szczególności gier.
Gdzie cyfryzacja ma jeszcze potencjał i w jakich obszarach będzie się najbardziej rozwijała? – Patrząc z perspektywy firmy, która dostarcza rozwiązania cyfrowe dla klientów z różnych sektorów: potencjał jest wszędzie – odpowiada Bartłomiej Kramarz, kierownik ds. rozwoju produktu w Boldare. Wskazuje, że wysoce zdigitalizowanymi sektorami są już IT, telekomunikacja, media, finanse i ubezpieczenia. Cyfryzacja dotyczy tam zarówno samych aktywów, jak i interakcji z klientami oraz sposobu wykonywania pracy.
– W niedalekiej przyszłości będziemy dostarczać coraz więcej cyfrowych narzędzi, które wspomogą pracę w przemysłach produkcyjnym, górnictwie, budownictwie i transporcie. W tych sektorach praca jest zdecydowanie mniej zdigitalizowana niż w branżach, które wiodą prym w tym zakresie – podkreśla Kramarz. Dodaje, że niektóre branże robią postęp, ale często jest on fragmentaryczny. Na przykład w medycynie używa się wyrafinowanej technologii do diagnostyki, ale wciąż umawia telefonicznie wizyty z pacjentami.
Nowe kierunki, które także potrzebują cyfrowego wsparcia, to ochrona klimatu czy monitoring zmian z nim związanych, a także zarządzanie kryzysowe i energetyka.