fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

Dieta bananowa: pomysł na majówkowy detoks

Adobe Stock
Bananowa dieta to nie tylko smaczny pomysł na szybką redukcję wagi. To dobry sposób na oczyszczenie organizmu po nadużyciu grillowanych przysmaków zakrapianych piwem, a także odzyskanie psychicznej równowagi po stresujących dniach w pracy.

Powiedzieć, że banany są zdrowe, bo mają dużo witamin, to jak nic nie powiedzieć. Większość owoców jest zdrowa, ale banany są wśród nich wyjątkowe. Przede wszystkim można się nimi najeść, a to sprawia, że przynajmniej przez jakiś czas – zwykle krótki, mogą stać się podstawą diety o szczególnych zdrowotnych właściwościach.

Dieta bananowa: to był hit

Bananowa dieta znana jest na świecie jako Morning Banana Diet. Jej zasady opracowało małżeństwo z Tokio – Hitoshi i Sumiko Watanabe. Dieta bananowa zyskała w 2008 roku w Japonii ogromną popularność, m.in. dzięki znanej i lubianej  w Kraju Kwitnącej Wiśni śpiewaczce operowej Kumiko Mori, która  pochwaliła się, że jedząc banany schudła aż 7 kilogramów (podobno taki ubytek masy ciała można uzyskać, stosując się do zasad diety bananowej przez miesiąc).

Dziś dieta bananowa ma wiele wariantów, zarówno jeśli chodzi o długość jej stosowania, jak i składniki – bo trzeba wiedzieć, że nie tylko banany są dozwolone.

Dieta bananowa trzydniowa

To bardziej restrykcyjny wariant bananowego detoksu. Codziennie przez trzy dni jemy tylko po trzy banany, dodatkowo wypijamy 3 szklanki mleka oraz ok. 2–3 l wody mineralnej. Bonus? Dieta ta pozwala na stracenie ok. 3 kg w ciągu 3 dni.

Dieta bananowa z płatkami owsianymi i miodem

To bardziej urozmaicony wariant. Codzienny jadłospis komponujemy z 9 łyżek płatków owsianych, 1,5 banana, butelki niesłodzonego soku owocowego, 3 łyżeczek miodu, 2 małych jabłek.

Trzy razy dziennie: rano, w południe i na kolację, jemy muesli przyrządzone z trzech płaskich łyżek płatków owsianych, połowy banana, szklanki soku owocowego oraz łyżeczki miodu. Na drugie śniadanie oraz podwieczorek jemy po małym jabłku. W ciągu dnia pijemy ok. 1,5 litra wody mineralnej.Odżywiamy się w ten sposób przez 1 lub trzy dni.

Co kryją w sobie banany

Są dość kaloryczne (ok. 100 kcal na 100 g), ale jednocześnie sycące - to dzięki zawartemu w nich białku roślinnemu i dużej ilości błonnika.  O ich wyjątkowości stanowi też bardzo duża zawartość potasu,  w 100 gramach aż 370 mg, najwięcej  zaraz po awokado i brokułach. Wystarczy zjeść dwa banany, by pokryć dzienne zaopatrzenie w ten pierwiastek. Potas odpowiada m.in. za przenoszenie impulsów nerwowych, ma duży wpływ na nasz nastrój i sprawne działanie mięśni. Jest też niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Inne cenne pierwiastki, których dostarczają banany, to magnez, miedź, żelazo, cynk, selen, fluor, mangan i jod, a jeśli chodzi o witaminy, to najwięcej w nich  beta-karotenu, witaminy C oraz witamin z grupy B (B1, B2, niacyny). Taki koktajl dostarcza komórkom energii, łagodzi stres i zmęczenie, zwiększa koncentrację.



Jakie banany są najzdrowsze?

Najbardziej wartościowe są banany dojrzałe, z widocznymi brązowymi plamkami na skórce. Dlaczego? Według specjalistów jest w nich najwięcej przeciwutleniaczy, które mają właściwości przeciwstarzeniowe i antynowotworowe. W pełni dojrzałe owoce produkują substancję znaną jako TNF (Tumor Necrosis Factor), czyli czynnik martwicy nowotworów, który może przeciwdziałać nieprawidłowemu namnażaniu się komórek. Dojrzałe banany silniej oddziałują na układ odpornościowy. Warto też wiedzieć, że w przeciwieństwie do owoców z zielonkawą skórką, są znacznie lżej strawne, co w przypadku diety oczyszczającej ma znaczenie.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA