Reklama
Rozwiń

WSA: nie można uzależniać przyznania stypendium od oceny zachowania ucznia

Nie można uzależniać przyznawania stypendiów dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej od oceny z zachowania.

Publikacja: 02.09.2019 08:35

WSA: nie można uzależniać przyznania stypendium od oceny zachowania ucznia

Foto: AdobeStock

Szczegółowe warunki i tryb przyznawania takich stypendiów dla dzieci i młodzieży określał w Katowicach „Prymus" – miejski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Uchwalony przez radę miasta w 2012 r. został zmieniony kolejną uchwałą z 1 marca 2018 r. Wojewoda śląski zaskarżył ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

W skardze opartej na art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty, który przewiduje m.in. tworzenie regionalnych lub lokalnych programów wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży, wojewoda zwrócił uwagę, że w świetle tego przepisu jedynym dopuszczalnym kryterium przyznania wsparcia dla uzdolnionych dzieci i młodzieży są właśnie te uzdolnienia. Może to być np. średnia uzyskanych ocen, tytuł laureata albo finalisty konkursu czy olimpiady. Natomiast rada dodała jeszcze jeden wymóg: „co najmniej dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania". Zdaniem wojewody rada nie może wprowadzać żadnych dodatkowych kryteriów, m.in. związanych z oceną z zachowania.

Czytaj także: Gmina może przyznawać stypendia uczniom i studentom

Odpowiadając na skargę, gmina Katowice stwierdziła, że miała pełne prawo do wprowadzenia dodatkowego kryterium dotyczącego zachowania.

Z przepisów ustawowych nie można wyprowadzić wniosku, że jedynym dopuszczalnym kryterium przyznania pomocy są uzdolnienia dzieci. Jeżeli szczegółowe warunki przyznawania stypendiów określa rada gminy, to ona decyduje także, jakie konkretnie wymogi rozstrzygają o jego uzyskaniu. Wobec niezdefiniowania w ustawie pojęcia „uczeń uzdolniony" niedopuszczalne byłoby ograniczenie kompetencji rady w tym zakresie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przypomniał, że ustawa o systemie oświaty upoważnia jednostki samorządu terytorialnego do tworzenia regionalnych lub lokalnych programów wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. W razie przyjęcia takich programów rada określa też szczegółowe warunki przyznawania takich stypendiów, jak średnia ocen lub wyniki konkursów i olimpiad.

WSA uznał jednak, że nie można uzależniać przyznania stypendiów dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej od oceny z zachowania, bo takie kryterium nie zostało ustalone w ustawie. Toteż sąd stwierdził nieważność tego zapisu.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: III SA/Gl 426/19

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono