Skąd pomysł, by badać historię i źródła sukcesów kobiet w biznesie?
Dorota Dobija: Jest wiele opracowań opisujących obecność kobiet w biznesie, jednak zwykle są to badania ilościowe, pokazujące np., ile mamy pań na stanowiskach kierowniczych i zarządczych oraz związki z szeroko rozumianymi wynikami firmy. Mało jest natomiast badań drążących temat głębiej. W naszych badaniach skupiłyśmy się więc na roli kapitału społecznego w osiągniętym sukcesie. Podstawą do naszych analizy były głównie wywiady z 30 kobietami w wieku 40–50 lat zajmującymi najwyższe stanowiska w polskich firmach.
Kapitału społecznego w jakim wymiarze?
Interesowały nas dwie główne odmiany kapitału społecznego: wiążący i pomostowy. Ten pierwszy odnosi się do relacji nawiązywanych z najbliższym otoczeniem na poziomie osobistym, co zwykle wymaga dużego zaangażowania i dbałości, by utrzymać te relacje na odpowiednim poziomie. Z kolei kapitał pomostowy to budowanie relacji z szerszą grupą, osobami spotkanymi na studiach, w pracy, podczas wyjazdów itp. Inaczej mówiąc, to budowanie sieci kontaktów, co jest znacznie ważniejsze czy wręcz konieczne w rozwoju kariery.
Udało się ustalić receptę na biznesowy sukces pań?