Urzędy poinformowały o petycjach

Czy obywatele korzystają z przysługujących im uprawnień do składania petycji i jakich spraw dotyczą ich wystąpienia? Są dane wybranych instytucji za 2016 r.

Publikacja: 31.07.2017 16:55

Urzędy poinformowały o petycjach

Foto: www.sxc.hu

Do dnia 30 czerwca urzędy zrealizowały wynikający z art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1123) obowiązek sprawozdawczy polegający na zamieszczeniu na swoich stronach internetowych zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim. Ze względu na datę wejścia w życie tego aktu prawnego (5 września 2015 r.) jest to pierwsze pełne (roczne) zestawienie zawierające dane o ilości petycji, przedmiocie oraz sposobie ich załatwienia. Jakie wnioski płyną z tych informacji? Czy obywatele korzystają z przysługujących im uprawnień i jakich spraw dotyczą ich wystąpienia? Poniżej zaprezentowano dane odnoszące się do wybranych instytucji za 2016 r.

Sejm 134

Senat 69

Prezydent 168

Rada Ministrów 25

Rzecznik Praw Obywatelskich 111

Ministerstwo Finansów 62

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 27

Z analizy portali internetowych urzędów wynika, iż opublikowane przez nich zestawienia petycji mają formę opisową, tabelaryczną bądź mieszaną. Na wyróżnienie zasługuje zamieszczone przez Senat RP i zawarte w druku senackim nr 531 „Sprawozdanie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji z petycji rozpatrzonych przez Senat w 2016". Z tego dokumentu wynika, że aż 1721 pisma, które skierowano do Senatu zostały opatrzone przez obywateli tytułem „petycja". Zestawienie tych danych z ilością pism zakwalifikowanych ostatecznie jako petycje (69 petycji) prowadzi do wniosku o niskiej świadomości społecznej na temat tego czym w istocie jest petycja i jakie elementy powinna zawierać.

Niezbędne jest więc przywołanie za ustawodawcą, iż przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji (art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach). Chodzi o takie pisemne lub elektroniczne wystąpienie do instytucji, w którym jego autor będzie domagał się określonej aktywności (zachowania, zaniechania) adresata petycji w obszarze należącym do jego kompetencji. Ponadto postulat powinien mieć znaczenie dla wnoszącego petycje lub społeczeństwa w tym zaspokajania takich jego potrzeb jak bezpieczeństwo, sprawiedliwość czy zaufanie do organów państwa. To właśnie te części składowe a nie tytuł czy forma pisma decydują o sposobie zakwalifikowania go jako petycji i nadaniu mu dalszego biegu.

Petycje wniesione w 2016 r. do obu izb Parlamentu zawierały propozycje podjęcia inicjatywy ustawodawczej polegającej na uchwaleniu nowych aktów prawnych bądź zmianie przepisów już obowiązujących. W przypadku Sejmu RP ich tematyka odnosiła się najczęściej do problemów ludzi głuchych (17 petycji), rent i emerytur (15), postępowania sądowo – administracyjnego i egzekucyjnego (13) oraz spraw pracowniczych i bezrobocia ( 9 petycji). Jedynie w 8 przypadkach Komisja ds. Petycji zdecydowała o wniesieniu do Sejmu komisyjnych projektów ustaw, kierując ponadto 28 dezyderatów do Rady Ministrów i ministrów. Z kolei Senat na podstawie analizy postulatów zawartych w petycjach podjął uchwałę o opracowaniu 9 projektów ustaw.

Przy okazji analizy zestawień petycji za 2016 rok warto zauważyć niski poziom zainteresowania prawem petycji społeczności lokalnej. Świadczą o tym zaprezentowane poniżej dane:

Warszawa 76

Łódź 14

Kraków 13

Wrocław 40

Poznań 9

Gdańsk 7

Katowice 14

Petycja może stanowić istotne narzędzie oddziaływania mieszkańców na bieg spraw lokalnych, zwracając uwagę władz na problemy związane z modernizacją ulic, budową ścieżek rowerowych, komunikacją miejską, kanalizacją, zielenią miejską, gospodarowaniem nieruchomościami, etc. Są to aspekty funkcjonowania miasta przekładające się w sposób oczywisty na jakość życia obywateli. Niezrozumiała jest więc znikoma ilość (wyjątek stanowią Warszawa i Wrocław) petycji skierowanych do władz lokalnych w 2016 roku. Warto byłoby więc aby samorządy podjęły działania w celu promocji instytucji petycji jako formy kontaktu ze społeczeństwem, zaś jednostki wykazały większą inicjatywę w korzystaniu z tego obywatelskiego prawa.

Autor  jest doktorem nauk prawnych

Do dnia 30 czerwca urzędy zrealizowały wynikający z art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1123) obowiązek sprawozdawczy polegający na zamieszczeniu na swoich stronach internetowych zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim. Ze względu na datę wejścia w życie tego aktu prawnego (5 września 2015 r.) jest to pierwsze pełne (roczne) zestawienie zawierające dane o ilości petycji, przedmiocie oraz sposobie ich załatwienia. Jakie wnioski płyną z tych informacji? Czy obywatele korzystają z przysługujących im uprawnień i jakich spraw dotyczą ich wystąpienia? Poniżej zaprezentowano dane odnoszące się do wybranych instytucji za 2016 r.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego