Rzecznik Praw Obywatelskich 111
Ministerstwo Finansów 62
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 27
Z analizy portali internetowych urzędów wynika, iż opublikowane przez nich zestawienia petycji mają formę opisową, tabelaryczną bądź mieszaną. Na wyróżnienie zasługuje zamieszczone przez Senat RP i zawarte w druku senackim nr 531 „Sprawozdanie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji z petycji rozpatrzonych przez Senat w 2016". Z tego dokumentu wynika, że aż 1721 pisma, które skierowano do Senatu zostały opatrzone przez obywateli tytułem „petycja". Zestawienie tych danych z ilością pism zakwalifikowanych ostatecznie jako petycje (69 petycji) prowadzi do wniosku o niskiej świadomości społecznej na temat tego czym w istocie jest petycja i jakie elementy powinna zawierać.
Niezbędne jest więc przywołanie za ustawodawcą, iż przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji (art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach). Chodzi o takie pisemne lub elektroniczne wystąpienie do instytucji, w którym jego autor będzie domagał się określonej aktywności (zachowania, zaniechania) adresata petycji w obszarze należącym do jego kompetencji. Ponadto postulat powinien mieć znaczenie dla wnoszącego petycje lub społeczeństwa w tym zaspokajania takich jego potrzeb jak bezpieczeństwo, sprawiedliwość czy zaufanie do organów państwa. To właśnie te części składowe a nie tytuł czy forma pisma decydują o sposobie zakwalifikowania go jako petycji i nadaniu mu dalszego biegu.
Petycje wniesione w 2016 r. do obu izb Parlamentu zawierały propozycje podjęcia inicjatywy ustawodawczej polegającej na uchwaleniu nowych aktów prawnych bądź zmianie przepisów już obowiązujących. W przypadku Sejmu RP ich tematyka odnosiła się najczęściej do problemów ludzi głuchych (17 petycji), rent i emerytur (15), postępowania sądowo – administracyjnego i egzekucyjnego (13) oraz spraw pracowniczych i bezrobocia ( 9 petycji). Jedynie w 8 przypadkach Komisja ds. Petycji zdecydowała o wniesieniu do Sejmu komisyjnych projektów ustaw, kierując ponadto 28 dezyderatów do Rady Ministrów i ministrów. Z kolei Senat na podstawie analizy postulatów zawartych w petycjach podjął uchwałę o opracowaniu 9 projektów ustaw.