Reklama

Autocasco: Rzecznik Finansowy znów pozywa ubezpieczycieli

Rzecznik Finansowy skierował dwa kolejne pozwy przeciwko ubezpieczycielom w sprawie nieuczciwych praktyk przy likwidacji szkód w tzw. kosztorysowym wariancie autocasco. Zastrzeżenia Rzecznika dotyczą stosowania różnych kryteriów szacowania szkody całkowitej i częściowej.

Aktualizacja: 23.12.2020 12:05 Publikacja: 23.12.2020 10:42

Autocasco: Rzecznik Finansowy znów pozywa ubezpieczycieli

Foto: Adobe Stock

dgk

– Zgodnie z zapowiedziami kontynuujemy składanie pozwów wobec ubezpieczycieli oferujących nieuczciwe – naszym zdaniem – warunki ubezpieczenia autocasco. Równocześnie toczymy rozmowy z tymi, którzy zadeklarowali dobrowolną zmianę treści umów. Liczę, że do tej drugiej grupy dołączą kolejni ubezpieczyciele. To możliwe również w ramach ugody sądowej – mówi rzecznik finansowy dr hab. Mariusz Jerzy Golecki.

Powództwa są wnoszone na podstawie art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, tj. w interesie ogółu konsumentów. Zastrzeżenia Rzecznika Finansowego budzi stosowaniu niejednolitych kryteriów wyceny kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu. Wszystko zależy od tego, czy ubezpieczyciel widzi możliwość orzeczenia tzw. szkody całkowitej, czyli uznania, że naprawa pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniona. W umowach AC standardem jest jej orzekanie, jeśli koszty naprawy przekraczają 70 proc. wartości auta sprzed szkody.

Czytaj też:

Rzecznik Finansowy wzywa ubezpieczycieli do zmian w AC komunikacyjnym

Rzecznik Finansowy składa pozew ws. kosztorysowych wariantów Auto Casco

Reklama
Reklama

– Żeby to osiągnąć, ubezpieczyciele stosują ceny najdroższych części oryginalnych z logo producenta auta i najwyższe z możliwych koszty robocizny stosowane przez autoryzowane stacje obsługi – wyjaśnia Paweł Wawszczak, dyrektor wydziału klienta rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego. - Co kluczowe, takie zastrzeżenie ma także zastosowanie do kosztorysowych wariantów ubezpieczenia. To takie, w których klient zgadzał się na ustalanie odszkodowania według zryczałtowanych stawek za naprawę rzędu 65 zł, czy 80 zł albo według cen stosowanych przez zakłady naprawcze inne niż ASO i przy użyciu najtańszych, nieoryginalnych części. Naszym zdaniem według takich zasad powinny być też szacowane koszty hipotetycznej naprawy na potrzeby określenia szkody całkowitej - dodaje Paweł Wawszczak.

Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. Rzecznik Finansowy wezwał czterech czołowych ubezpieczycieli – posiadających łącznie ponad 50 procent rynku ubezpieczeń komunikacyjnych – do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przy  likwidacji szkód z AC komunikacyjnego. We wrześniu wysłał kolejne dziewięć wezwań. W ten sposób działania Rzecznika objęły wszystkich liczących się w tym segmencie graczy. Natomiast w grudniu RF wystąpił z pierwszym pozwem wobec jednej z firm ubezpieczeniowych w sprawie  likwidacji szkód konsumentów, którzy kupili ubezpieczenie autocasco w tańszych wariantach.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama