Duży przetarg dla CPK. Inwentaryzacja przyrodnicza za 26 mln

Za 26 mln złotych spółka Centralny Port Komunikacyjny zamówi inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do centralnego lotniska i Warszawy. Umowa ma zostać podpisana jesienią 2019.

Aktualizacja: 14.08.2019 09:52 Publikacja: 14.08.2019 09:26

Duży przetarg dla CPK. Inwentaryzacja przyrodnicza za 26 mln

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Inwentaryzacja przyrodnicza pozwoli na identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Bez tego CPK nie dostałaby pozwolenia na budowę.

Spółka CPK chce wybrać 6 wykonawców, z którymi tej jesieni podpisze umowę ramową na 5 lat. Wybrane firmy następnie wezmą udział w organizowanych przez spółkę zamówieniach cząstkowych. Ostatecznie o zleceniu zadecyduje cena.

Czytaj także: Hyperloop może połączyć CPK z Warszawą i Łodzią 

Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, w pierwszej kolejności inwentaryzacja przyrodnicza zostanie przeprowadzona na terenie, na którym powstanie linia dużych prędkości Waszawa-CPK-Łódź.

— Inwentaryzacje przyrodnicze to pierwszy przetarg kolejowy zorganizowany przez CPK. Naszym celem w ramach tzw. etapu zero jest wybudowanie 140 km nowych linii kolejowych przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność, głównie dotyczy to trasy Waszawa-CPK-Łódź. Docelowo zakładamy budowę 1,6 tys. nowych linii prowadzących z 10 kierunków — mówi Piotr Malepszak, p.o. prezesa CPK.

Spółka CPK szacuje łączny maksymalny obszar inwentaryzacji przyrodniczych na 220 tys. ha. Powierzchnia badań w ramach jednego zamówienia cząstkowego nie będzie mniejsza niż 900 ha. Podczas pierwszego etapu badań wykonawcy wykonają prace studyjne, a po nich badania w terenie. Wyniki ich prac zostaną załączone do raportu o oddziaływaniu na środowisko, który wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zostanie przedłożony odpowiedniemu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska (RDOŚ). Kolejnym elementem w ramach przygotowań do inwestycji będzie uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, a następnie pozwolenia na budowę.

W lipcu decyzją premiera Mateusza Morawieckiego spółka CPK została dofinansowana kwotą 300 mln zł, co jest efektem objęcia nowych udziałów przez Skarb Państwa. Rząd uznał CPK za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale jednocześnie za opłacalną inwestycję. Według raportu PwC z kwietnia br., polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie, a budowa hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. prognozami ruchu i zakładaną stopą zwrotu. Według opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., powstanie CPK może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.

Inwentaryzacja przyrodnicza pozwoli na identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Bez tego CPK nie dostałaby pozwolenia na budowę.

Spółka CPK chce wybrać 6 wykonawców, z którymi tej jesieni podpisze umowę ramową na 5 lat. Wybrane firmy następnie wezmą udział w organizowanych przez spółkę zamówieniach cząstkowych. Ostatecznie o zleceniu zadecyduje cena.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej