Port Gdańsk wyda pół miliarda złotych na lepszy dostęp dla statków

Port w Gdańsku otrzyma z UE prawie 94 miliony euro na rozbudowę toru wodnego. Warta ponad 110 mln euro inwestycja zostanie dofinansowana przez nowy unijny instrument – CEF (Łącząc Europę).

Publikacja: 23.11.2016 16:50

Port Gdańsk wyda pół miliarda złotych na lepszy dostęp dla statków

Foto: Fotorzepa/Piotr Wittman

Umowa w tej sprawie została podpisana w Warszawie przez zarząd portu i przedstawicieli Agencji Wykonawczej INAE reprezentującej Komisję Europejską.

Rozbudowa toru wodnego wewnątrz portu to najważniejsza z inwestycji mających poprawić jego warunki żeglugowe. Szerokość toru zostanie zwiększona do 90 metrów a głębokość do 12 metrów. Powiększone zostaną także tzw. obrotnice, tj. miejsca, w których obracane są statki przed podejściem do nabrzeży. Obrotnica tuż u wejścia do kanału portowego, nieopodal wolnego obszaru celnego zostanie powiększona ze 170 metrów do 180 metrów. Wielkość drugiej z obrotnic, w rejonie Basenu Górniczego, powiększona będzie z obecnych 180 metrów do 200 metrów. Poprawione zostaną także parametry największej z obrotnic w tej części portu, w okolicach Wyspy Ostrów - z 300 metrów do 315 metrów.

Zmieni się także wyprofilowanie toru wodnego. Tam gdzie będzie to możliwe, złagodzone zostaną zakręty, co polepszy warunki nawigacyjne dla przepływających statków. Dalsza część prac związana będzie z poprawą stanu nabrzeży. Rozbudowane będzie Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obecnie wykorzystywanego do obsługi kruszyw, oleju opałowego oraz siarki. Jego długość zwiększy się z obecnych 345 metrów do 391 metrów. Po zakończeniu modernizacji nabrzeże będzie mieć charakter uniwersalny i umożliwiać obsługę największych statków mogących wpłynąć do Portu Wewnętrznego lub równoczesną obsługę dwóch mniejszych jednostek.

Planowana jest także rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego i sąsiadującego z nim Nabrzeża Ziółkowskiego na odcinku, przy którym do ubiegłego roku funkcjonowała Baza Promowa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na dalszym etapie prac uwzględniono również rozbudowę Nabrzeża Zbożowego. Największe zmiany obejmą natomiast Nabrzeże Dworzec Drzewny, które w tej chwili pełni funkcję obudowy brzegu kanału portowego, natomiast docelowo ma być przywrócone do eksploatacji i stanowić nabrzeże przeładunkowe.

Warte blisko pół miliarda złotych inwestycje to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych przez Morski Port Gdańsk. Ma zrównać parametry większości nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, poprawić ich dostępność dla większych jednostek, polepszyć jakość obsługi oraz zapewnić bezpieczeństwo żeglugi na kanale portowym.

Gdański Port inwestuje w infrastrukturę, bo to pozwoli mu zwiększyć zdolności przeładunkowe. W pierwszym półroczu w porcie przeładowano 18 mln ton. To przeszło 700 tys. ton więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, który dla portu okazał się rekordowym. O blisko jedną trzecią do ponad 2,5 mln ton zwiększyła się ilość przeładowanego węgla. To drugi po 2013 roku najlepszy półroczny rezultat dekady. Z kolei o 31 proc. do 7,2 mln ton wzrosły przeładunki drobnicy, co w tej grupie towarowej jest nowym rekordem. Podobnie zwiększyły się przeładunki towarów skonteneryzowanych: o 32 proc. pod względem tonażu i o 27 proc. w liczbie kontenerów.

Umowa w tej sprawie została podpisana w Warszawie przez zarząd portu i przedstawicieli Agencji Wykonawczej INAE reprezentującej Komisję Europejską.

Rozbudowa toru wodnego wewnątrz portu to najważniejsza z inwestycji mających poprawić jego warunki żeglugowe. Szerokość toru zostanie zwiększona do 90 metrów a głębokość do 12 metrów. Powiększone zostaną także tzw. obrotnice, tj. miejsca, w których obracane są statki przed podejściem do nabrzeży. Obrotnica tuż u wejścia do kanału portowego, nieopodal wolnego obszaru celnego zostanie powiększona ze 170 metrów do 180 metrów. Wielkość drugiej z obrotnic, w rejonie Basenu Górniczego, powiększona będzie z obecnych 180 metrów do 200 metrów. Poprawione zostaną także parametry największej z obrotnic w tej części portu, w okolicach Wyspy Ostrów - z 300 metrów do 315 metrów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów