Umowa w tej sprawie została podpisana w Warszawie przez zarząd portu i przedstawicieli Agencji Wykonawczej INAE reprezentującej Komisję Europejską.
Rozbudowa toru wodnego wewnątrz portu to najważniejsza z inwestycji mających poprawić jego warunki żeglugowe. Szerokość toru zostanie zwiększona do 90 metrów a głębokość do 12 metrów. Powiększone zostaną także tzw. obrotnice, tj. miejsca, w których obracane są statki przed podejściem do nabrzeży. Obrotnica tuż u wejścia do kanału portowego, nieopodal wolnego obszaru celnego zostanie powiększona ze 170 metrów do 180 metrów. Wielkość drugiej z obrotnic, w rejonie Basenu Górniczego, powiększona będzie z obecnych 180 metrów do 200 metrów. Poprawione zostaną także parametry największej z obrotnic w tej części portu, w okolicach Wyspy Ostrów - z 300 metrów do 315 metrów.
Zmieni się także wyprofilowanie toru wodnego. Tam gdzie będzie to możliwe, złagodzone zostaną zakręty, co polepszy warunki nawigacyjne dla przepływających statków. Dalsza część prac związana będzie z poprawą stanu nabrzeży. Rozbudowane będzie Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obecnie wykorzystywanego do obsługi kruszyw, oleju opałowego oraz siarki. Jego długość zwiększy się z obecnych 345 metrów do 391 metrów. Po zakończeniu modernizacji nabrzeże będzie mieć charakter uniwersalny i umożliwiać obsługę największych statków mogących wpłynąć do Portu Wewnętrznego lub równoczesną obsługę dwóch mniejszych jednostek.
Planowana jest także rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego i sąsiadującego z nim Nabrzeża Ziółkowskiego na odcinku, przy którym do ubiegłego roku funkcjonowała Baza Promowa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na dalszym etapie prac uwzględniono również rozbudowę Nabrzeża Zbożowego. Największe zmiany obejmą natomiast Nabrzeże Dworzec Drzewny, które w tej chwili pełni funkcję obudowy brzegu kanału portowego, natomiast docelowo ma być przywrócone do eksploatacji i stanowić nabrzeże przeładunkowe.
Warte blisko pół miliarda złotych inwestycje to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych przez Morski Port Gdańsk. Ma zrównać parametry większości nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, poprawić ich dostępność dla większych jednostek, polepszyć jakość obsługi oraz zapewnić bezpieczeństwo żeglugi na kanale portowym.