fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport morski

Port w Tangerze największy na Morzu Śródziemnym

Wikipedia
Uruchomienie 27 czerwca 2 nowych terminali w porcie w Tangerze (Maroko) pozwoli mu wyprzedzić dotychczas największe na M.Śródziemnym Algeciras i Walencję pod względem przepustowości kontenerów, przyciągnie też więcej inwestycji i firm do Maroka.

Port Tanger Med 1 z dwoma terminalami zlokalizowany 50 km od Tangeru na północy kraju, przy strategicznej Cieśninie Gibraltarskiej funkcjonuje od 2007 r. jako ośrodek przeładunku kontenerów i jako duży port pasażerski. Jest największym, portem w Afryce, w 2018 r. odprawiono w nim 3,5 mln kontenerów TEU.

Ukończenie  trzeciego etapu rozbudowy portu, Tanger Med 2 za 1,3 mld euro (prace trwały od maja 2010), zwiększy przepustowość  o 6 mln TEU - poinformował Reutera dyrektor portu, Rachid Houari. Terminal TC3 z marokańskim operatorem Marsa Maroc doda 1 mln TEU, a TC 4 obsługiwany przez firmę APM Terminals z Holandii 5 mln TEU - podała agencja Morocco World News.

Tanger Med 2 zwiększy wymianę handlową między Europą a krajami Afryki i Azji, stworzy większe możliwości eksportu produkcji miejscowych i zagranicznych firm, m.in. zakładów samochodowych Renaulta-Daci i  Peugeota. Władze liczą, że do końca roku port dojdzie do odprawienia 4,5 mln TEU zrównując się z Algeciras w południowej Hiszpanii.

Dyrektor Houari ma z kolei nadzieję, że co roku będzie przybywać po milionie TEU. Nie chciał podawać prognoz długofalowych, podkreślił  tylko, że pierwszy terminal doszedł do 3,5 mln kontenerów w ciągu zaledwie 6 lat. Poinformował, że 90 proc.  zawartości kontenerów przechodzi przez port tranzytem; największym rynkiem z udziałem 40 proc. jest zachodnia Afryka, gdzie firmy z Maroka bardzo rozwinęły działalność, ok.20 proc. trafia do Europy, a 10 proc. do obu Ameryk. W 2018 r. wartość towarów odprawionych w porcie w eksporcie i imporcie wyniosła 33 mld dolarów, w eksporcie ponad 50 proc. stanowiły produkty marokańskie.

Władze zainwestowały w pierwszy terminal miliard euro, w porcie powstało 6 tys. miejsc pracy, a w części handlowej 70 tys. Tanger  Med ma też terminal kolejowy, z  którego korzysta 40 tys. osób dziennie w szczycie sezonu letniego, gdy Marokańczycy mieszkający w Europie przybywają do ojczyzny.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA